چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #94655
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    چه موادغذایی باید روزانه به کودک برسد؟ تا پایان سن پنج ماهگی شیرمادر تنها تغذیه کودک – تغذیه شیرخوار همراه ویتامین است.

    از ابتدای سن ۶ماهگی تغذیه تکمیلی شروع می شود و بهتر است از موادی که مادر در خانه تهیه می نماید استفاده شود. هنوز از ۶ ماهگی تا یکسالگی غذای اصلی کودک شیر است که همراه آن مواد پروتئینی که شامل موادگوشتی، حبوبات، تخم مرغ، موادچربی که در موارد قبلی ذکرشده موجود است و مواد قندی طبیعی که میوه جات سرشار از آنهاست و در خرما، عسل (درسن تعیین شده)، کشمش، مربا و… موجود است.
    مجموعه این مواد که می توان به صورت سوپ، فرنی، حریره، تخم مرغ، برنج له شده، ماست، پوره سیب زمینی و پوره سبزیجات و میوه ها همراه شیر غذای کاملی برای شیرخوار و از سن یکسال به بعد غذای ساده و خانگی سفره تأمین کننده احتیاجات کودک همراه با ویتامین و آهن است.
    با تولد نوزاد در خانواده مادربزرگها و افراد قدیمی تر به مادران جوان توصیه می کنند تا زودتر و در سن ۳ ماهگی به نوزاد دادن آب میوه را شروع کنند، دراین مورد چه توصیه ای دارید؟
    توصیه بر این است که تا پایان ۵ ماهگی تنها از شیرمادر و ویتامین به نوزاد داده شود و غذای تکمیلی زودتر شروع نکنید و بخصوص پیشنهاد چشاندن مزه غذای سفره بزرگسالان را به شیرخواران به هیچوجه تن درندهید. همچنین میوه جات را نیز بعد از ۶ماهگی شروع و میوه جاتی که حساسیت زا است را حدود یک سالگی امتحان نمایید. البته در دسته کودکانی که حساسیت پوستی – تنفسی دارند بایستی تعدادی از موادغذایی و میوه جات مصرف نشود.
    خوردن میوه یا آب میوه برای کودک مفیدتر است؟
    در ابتدا بایستی در شیرخواران ۶ ماه به بعد آب میوه از مقدار کم شروع و بتدریج اضافه شود فالوده میوه بتدریج بعد از آب میوه و خود میوه بایستی زمانی که کودک کنترل بلع داشته باشد و حتی تا دو سالگی میوه ها سفت بوده و تکه می شود. حتماً با نظارت والدین مصرف شود ولی کلاً خود میوه بهتر از آب میوه است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.