چند توصیه برای افزایش انرژی بدن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80163
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    موز و هندوانه بخوريد

    در اين مقاله آمده است: موز و هندوانه از جمله ميوه‌ هاي شيرين و قندي هستند که مي ‌توانند به سرعت سطح انرژي را افزايش دهند.
    در واقع موز به اندازه ي مواد قندي مصنوعي و فرآوري شده، در بالا بردن شاخص انرژي بدن موثر است با اين تفاوت که اين ميوه ي تازه و طبيعي برخلاف قندهاي مصنوعي، طاقت و توان انسان را افزايش مي ‌دهد و در عين حال حاوي مواد مغذي فراواني از جمله فيبر خوراکي، ويتامين‌ ها و املاح است.

    هندوانه نيز ميوه ي شيرين و پرانرژي است که در عين حال مانع از هله هوله ‌خوري شبانه مي ‌شود.

    هويج و سيب ‌زميني را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد

    راهکار بعدي گنجاندن هويج و سيب‌ زميني به رژيم غذايي است. هويج و سيب ‌زميني نيز مانند نوشابه‌ هاي شيرين قند خون را بالا مي ‌برند اما برخلاف نوشيدني‌ ها و تنقلات ناسالم، منبع غني از ريزمغذي‌ هاي مهم مثل ويتامين‌ هاي C و A و اسيد فوليک و پتاسيم هستند که بي ‌ترديد انرژي بدن را تا حد زيادي افزايش مي ‌دهند.

    استفاده از غلات سبوس ‌دار

    راهکار سوم استفاده از غلات سبوس ‌دار است. غلات سبوس ‌دار به صورت نان و گندمک، انرژي مطلوبي را به بدن مي‌ رسانند و به ويژه براي وعده ي غذايي صبحانه مفيد هستند. اين خوردني به آرامي در دستگاه گوارش هضم مي‌ شود و در نتيجه قند پايداري را وارد جريان خون مي‌ کند.
    نوشيدن آب، به اندازه ي کافي

    گزينه ي چهارم توجه به نقش حياتي آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز 10 تا 15 ليوان آب را به ويژه در هواي گرم و در زمان فعاليت و کار زياد به طور منظم نمي ‌نوشيد مطمئن باشيد که خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح د‌هيدراته شدن قرار مي‌ دهيد.
    هيچ‌ گاه منتظر نمانيد تا تشنه شويد و بعد آب بنوشيد چون وقتي حتي زماني که احساس تشنگي هم نداريد، بدن دچار کم‌ آبي مي ‌شود و به آب بيشتر نياز خواهد داشت.

    مديريت ذخيره انرژي بدن

    آخرين و در عين حال مهم ترين راه کار اين است که ذخيره ي انرژي خود را مديريت کنيد. وقتي زمان خود را به گونه‌ اي برنامه‌ ريزي مي ‌کنيد که به اندازه ي کافي استراحت، آرامش و تغذيه مناسب داشته باشيد، مي‌ توانيد انرژي حياتي خود را حفظ کرده و همچنين فرصتي براي جمع‌آوري مجدد انرژي به دست آوريد. در اين وضعيت کيفيت زندگي و سطح ايمني بدن و همچنين طاقت ذهني و رواني فرد افزايش پيدا مي‌ کند.
    * براي اين منظور توصيه مي‌ شود که هر روز حداقل 20 تا 25 دقيقه مديتيشن انجام دهيد.

    * مطمئن شويد که هر شبانه ‌روز حداقل هفت ساعت بخوابيد، در بين روز 15 تا 20 دقيقه چرت زدن را فراموش نکنيد چون با اين‌ کار مي‌ توانيد با خستگي و افت انرژي مبارزه کنيد.

    * 10 دقيقه در روز حرکات کششي انجام دهيد. با انجام اين تمرينات جريان خون در سراسر بدن تسهيل مي ‌شود و بنابراين انرژي بدن در چند دقيقه افزايش پيدا مي ‌کند.

    همچنين مطمئن شويد که خستگي شما دليل پزشکي ندارد چون مثلا مشکلاتي مثل کم ‌کاري تيروئيد، کم‌ خوني ناشي از کاهش هموگلوبين و طيف ديگري از بيماري ‌ها که با تست خون قابل شناسايي هستند، مي ‌توانند عامل خستگي باشند. به همين خاطر توصيه مي ‌شود که حداقل هر دو سال يک بار آزمايش کلي بدن را فراموش نکنيد.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.