چرا نان سنگک؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71781
    amini
    مشارکت کننده

    سنگک یکی از نان‌های سنتی بشمار می‌آید و مرغوب‌ترین نان سنگک دارای سطح رویی قهوه‌ای متمایل به طلایی است که دارای عطر و بوی ملایم و مزه خوبی نیز هست.

    نان سنگک اگر خوب پخت شود شکلی منظم داشته و ضخامت آن در تمام قسمت‌ها یکسان است و دو پوسته نیز نمی‌شود.

    در بحث نگهداری نیز خرید مورد نیاز روزانه، اجتناب از بسته‌بندی نان داغ و اجتناب از نگهداری در یخچال باید مد‌نظر قرار گیرد.

    نان سنگک از آرد گندم سالم و مرغوب و آب خالص و نمک به‌دست می‌آید و ترش آن هم که در خمیر به‌کار می‌رود از همان آرد و آب و نمک تهیه می‌شود.

    نان سنگک از نظر طعم و مزه و هضم آسان بهترین نان ایران بلکه هم بهترین نان دنیا باشد، در پخت این نان به‌جز سه ماده فوق از هیچ افزودنی دیگر استفاده نمی‌شود.

    آرد نان سنگک باید از گندمی تهیه شود که مزرعه آن دچار آفت‌هائی از قبیل: سن یا زنگ یا سرمای شدید بی‌موقع نشده و خوشه‌های خرمن گندم باران نخورده باشد.

    آزمایش‌هایی که روی نان سنگک انجام گرفته نشان می‌دهد که این نان تقریباً کامل بوده و در تهیه‌ٔ آن آرد چند صفر به‌کار نرفته است یعنی تقریباً تمام املاح و ویتامین‌ها غنی نیست: ویتامین A و 2B آن کافی است، ویتامین C وجود ندارد و B1نیز در اثر حرارت بسیار کم می‌شود. اغلب نان‌های ایرانی در معده دچار تخمیر نشاسته‌ای شده و تنها ۵درصد نان‌های سنگک و اگر برشته باشند کمتر از ۵درصد هضم نشده و دفع می‌شوند. در بیشتر کشورهای جهان نان یک غذای اصلی است و در اثر استفاده زیاد از نان سفید، نسل بشر رو به انهدام می‌رود. نان سنگک بواسطه برخورداری از سبوس و نوع پخت آن ،نانی کامل بشمار می آید بطوریکه به تمامی بیماران و افراد سالم توصیه می‌شود که نان سفید را از غذا خود حذف کنند و به‌جای آن نان سیاه کامل بخورند که بهترین نمونه آن نان سنگک است.

    سبوس جدار خارجی گندم را تشکیل می‌دهد و آن قسمت از گندم است که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشید استفاده می‌کند. به‌طور کلی تمام قسمت‌های زنده و فعال گندم در پوست آن جمع می‌شود موادی که به سبوس می‌چسبند عبارتند از: مواد چربی، مواد فسفردار و از همه بالاتر گلوتن که تنها قسمت ازت‌دار گندم است و جزء مصالح ساختمان بدن به‌شمار می‌رود
    کلینیک رژیم درمانی نوین_دکتر فرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.