چاي را تنها نيم ساعت پس از دم كردن بنوشيد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #83463
    f.kashkalani
    مشارکت کننده

    چاي از برگ هاي بوته اي با نام عملي THEA SINENSIS يا CAMELIA به دست مي آيد.
    برگ چاي منبع طبيعي از كافئين، تئوفيلين، تيانين، آنتي اكسيدان ها و بدون چربي، كربوهيدرات‌ها و پروتئين و داراي طعم كمي تلخ و گس است.
    گياه چاي در نقاطي از جهان ازجمله ايران، هند، چين، سريلانكا و ژاپن پرورش مي ‌يابد.
    در كشور ما چاي به شكل هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد؛ اما مدت زمان مفيد براي مصرف چاي پس از دم كشيدن، ويژگي هاي چاي خوب، مصرف يا عدم مصرف چاي هاي كيسه اي ازجمله سوالاتي است كه شايد ما بارها آن را از خود پرسيده و جوابي در ذهنمان براي آن پيدا نكرده ايم.

    مدت زمان مفيد براي صرف چاي دم كرده:
    مظهري در اين مورد توضيح داد: چاي دم كرده ۱۵ تا ۳۰ دقيقه پس از دم كشيدن عطر و رنگ دلنشين خود را حفظ مي كند بنابراين بهترين زمان براي صرف چاي حداكثر نيم ساعت پس از دم كشيدن آن است.
    وي افزود: چاي تركيبات شيميايي مختلفي همچون ماده اي به نام كانن دارد؛ در صورتي كه چاي بيش از نيم ساعت پس از دم كردن، بماند ميزان كانن موجود در آن افزايش مي يابد و اين ماده ميزان جذب آهن در بدن را تحت تاثير قرار مي دهد.
    مظهري يادآور شد : افزايش ميزان كانن از طريق رنگ چاي و تيره شدن آن قابل تشخيص است. افرادي كه با فقر آهن روبه رو هستند، لازم است كه به اين امر توجه ويژه داشته باشند و همچنين يك ساعت پيش و پس از غذا چاي ننوشند.
    وي افزود: تنها در صورتي مي توان چاي دم كرده را به صورت طولاني مدت مصرف كرد كه پس از دم كشيدن آن را از روي منبع حرارتي برداشت و در دماي خنك نگه داشت؛ به اين طريق مي توان مانع از افزايش كانن در آن شد زيرا اين ماده بر اثر حرارت افزايش مي يابد.

    ويژگي هاي چاي خوب:

    رييس انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت ايران گفت: متاسفانه تقلب در توليد چاي زياد است و در بيشتر موارد به آن رنگ و عطرهاي مصنوعي اضافه مي شود بنابراين افراد هنگام خريد اين محصول بايد دقت لازم داشته باشند.
    مظهري افزود: براي تشخيص چاي خوب مي توان مقداري از آن را در يك ظرف كوچك ريخت و كمي آب به آن اضافه كرد، اگر بلافاصله رنگ داد به اين معنا است كه تقلبي است و چاي مناسبي نيست.
    وي ادامه داد: همچنين اگر چاي خريداري شده تقلبي باشد در هنگام مصرف به خاطر مواد افزودني مقداري لرد در ته فنجان جمع مي شود؛ البته در اماكني كه آب داراي املاح است نيز امكان دارد اين مورد رخ دهد كه با كمي دقت مي توان اين دو حالت را از هم تشخيص داد.
    مظهري تاكيد كرد: چاي ايراني بسيار بهتر و مناسبت تر از نمونه هاي وارداتي است. طعم چاي ايراني كمي تندتر است؛ اگر افراد به اين طعم عادت كنند و چاي ايراني مصرف كنند براي سلامتي آنها بهتر است.

    چاي كيسه اي مفيد يا مضر:

    مظهري در مورد چاي كيسه اي گفت : اين موضوع كه چاي كيسه اي از دورريزها و خرده ريزهاي چاي به دست مي آيد بنابراين مصرف آن براي سلامتي بدن مضر است، صحت ندارد .چاي كيسه اي در صورتي كه با رعايت استانداردهاي مطرح شده، تهيه شود هيچ ضرري براي بدن نخواهد داشت.
    وي افزود: مردم در بيشتر كشورهاي دنيا چاي را مانند ايراني ها دم نمي كنند بلكه از چاي هاي كيسه اي استفاده مي كنند؛ بنابراين نمي توان گفت كه شكل كيسه اي بودن چاي نشان از نامرغوبي آن دارد بلكه اگر به صورت صحيح توليد و كيفيت در آن درنظرگرفته شود، مي توان از آن در مواقعي كه فرصت كافي براي دم كردن چاي وجود ندارد، استفاده كرد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.