چاقی و آسم

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #83875
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]نتايج يک مطالعه که بر روي زنان انجام شده و به تازگي در نشريه معتبر توراکس نيز به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد بیماری آسم که در بزرگسالي شروع شود، به اندازه‌هاي بدن، به ویژه چاقي در ناحيه شکم بستگي دارد.

    در سال‌هاي اخير، چاقي به عنوان عامل خطر براي آسم بزرگسالان، به ویژه زنان شناخته شده است. به عقيده محققان اين پژوهش، داشتن حتي اضافه وزن متوسط، خطر ابتلا به آسم را در طول زمان افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، دور کمر بزرگ، حتي در زناني که وزن بدن و شاخص توده بدني طبيعي داشته باشند، آنها را در معرض افزايش خطر آسم قرار مي‌دهد.

    در ابتداي شروع اين مطالعه که 88 هزار و 304 نفر تحت بررسي قرار گرفته‌ شدند، شاخص‌هاي آنتروپومورفيک آنها اندازه‌گيري شد، سپس وضعيت ابتلا به آسم در آنها مورد ارزيابي قرار گرفت.

    شيوع کلي چاقي در زمان شروع مطالعه، 13 درصد بود و شيوع کلي آسم در زمان حال،6.7 درصد برآورد شد. شيوع آسم در زمان شروع مطالعه و در زناني که چاقي کلاس I داشتند، 9.1 درصد، در زناني که مبتلا به چاقي کلاس II بودند، 4.13 درصد و در زناني که بسيار چاق بودند، 3.18 درصد محاسبه شد، لذا زنان با اضافه وزن در مقايسه با افرادي که وزن طبیعی داشتند، به نسبت شانس یک چهارم برابر مبتلا به آسم مي‌شدند.

    به گفته ی محققان اين نسبت شانس، به ‌طور ثابتي با افزايش وزن زياد مي‌شود، چنانچه در گروه با چاقي کلاس III نسبت شانس ابتلا به آسم، به 3.3 مي‌رسد.

    در اين مطالعه مشخص شد علاوه بر نمایه توده بدنی (BMI)، افزايش وزن از 18 سالگي، نسبت دور کمر به قد و اندازه دور کمر، ارتباط قوي با پيشرفت آسم دارند. حتي در زنان با وزن طبيعي که دور کمر آنها بيش از 88 سانتي‌متر باشد، خطر بيشتري براي ابتلا به آسم دارند.

    [/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.