چاقي نعمت است نه نقمت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74617
    marziyeh.a
    مشارکت کننده

    خداوند بدن انسان را با دقت فوق العاده خلق نموده و سیستمهای فعال و پیچیده ی گوناگونی در آن قرار داده است و برای تامین انرژی لازم جهت راه اندازی این سیستم عظیم متشکل از 60 ترلیون سلول، دستگاه هاضمه را خلق کرده است. منبع اصلی این انرژی خوراک است . به انسان فرمان داد (کلوا من طیبات ما رزقناکم)، تنها نفرمود بخور بلکه فرمود از طیبات ( خوب ها را انتخاب کن ) …
    انسان زمانی که اتومبیل را ساخت درون آن چند عدد استوانه (سیلندر) تعبیه کرد که بنزین را بسوزاند و به انرژی حرکتی تبدیل کند، تعداد سیلندر ها چهار، شش یا هشت عدد است در حالیکه بدن انسان هزاران برابر پیچیده تر از اتومبیل است و شبانه روز به مدت 70 سال بدون توقف فعالیت می کند. برای تامین سوخت این سلول ها که تعداد آنها خارج از تصور است، دستگاه هایی ظریف به نام متوکوندری را به وجود آورد تا با سوزاندن غذاها تولید انرژی کنند. تعداد متوکندری های موجود در سلولهای بدن رقمی خیره کننده و فوق العاده عجیبی است. رقمی که ذره ای از عظمت خالق آنرا نشان میدهد ( 600.000.000.000.000) ششصد ترلیون متوکندری .
    «برای یک خانم 70 کیلویی با فعالیت متوسط» در درون متوکندریها روزانه حدود 200 عدد حبه قند می سوزد تا تولید انرژی کنند.
    حال اگر مقدار خوراک دریافتی این فرد 200 حبه قند در روز باشد همه آنها تبدیل به انرژِی خواهند شد.
    اگر ایشان کمتر از 200 حبه قند بخورد، بدن مجبور است برای تامین نیاز خود از انرژی های نهفته در بافت چربی استفاده کند تا بتواند سوخت لازم را تامین کند. سوختن بافت چربی منجر به کاهش وزن فرد می شود.
    اما اگر بیشتر از نیاز خود بخورد یعنی بیش از 200 حبه، قند اضافی تولید می شود و قند بیش از نیاز برای انسان بسیار خطرناک است چرا که افزایش قند می تواند انسان را کور کند، عروق را ببندد و شرایطی را به وجود آورد که مجبور به قطع عضوی از بدن شود و شاید هم انسان را از پای در آورد. برای جلوگیری از افزایش قند و منع بروز اینهمه مشکلات خداوند یکتا کبد انسان را موظف کرده که قندهای اضافی (بیش از 115 میلیگرم در هر صد میلی لیتر) را جمع آوری کرده و آن را به ماده خنثی به نام تریگلسرید (دنبه) تبدیل کند . این ماده نجات بخش است که انسان را چاق می کند. پس چاقی نعمت است نه نقمت. و چاق شدن مشکلی است که علت پیدایش آن را خودمان فراهم کردیم نه آفریندۀ یکتا.
    برای پیشگیری از مشکلات احتمالی خداوند به انسان یک پیام داد ( کلوا واشربوا ولا تسرفوا) بخورید و بیاشامید ولی زیاده روی نکنید (بیش از نیازتان نخورید). اگر انسان این فرمان را اطاعت کند مشکلی نخواهد داشت و میتواند در سلامت کامل زندگی کند. امادر صورت زیاده روی در خوردن و آشامیدن مسلما با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.