چاقي سيبي شكل و سندرم X

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68705
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    الگوهاي منطقه‌اي چربي از نظر ژنتيكي كنترل مي‌شوند و ميان زنان و مردان متفاوت است. 2 نوع از ذخيره‌سازي چربي به نام‌هاي آندروئيد (چاقي سيبي شكل يا شكمي) و گاينوئيد (چاقي گلابي شكل يا سريني راني) شناخته شده است. چاقي سيبي شكل بيشتر در مردان ديده مي‌شود و بالا رفتن سن نيز عامل مهمي در اين چاقي خطرناك به‌همراه انبار شدن چربي است. اين نوع چاقي وابسته به مقاومت انسولين است. وقتي اختلالات مزمن در زمينه عدم تحمل گلوكز و مقاومت انسولين، هايپرليپيدمي (افزايش چربي خون) و فشار خون پديد مي‌آيد و به هم مرتبط مي‌شوند، آنها را به عنوان سندرم متابوليك (سوخت و ساز) يا سندرم X مي‌شناسند كه به عنوان 3 عارضه همراه با هم شناخته شده است:
    وضيعت دور كمر بيشتر از 102 سانتيمتر در مردان و 88‌سانتيمتر در زنان، تري‌گليسيريد سرم در حدود حداقل 150‌دسي‌گرم بر ميلي‌ليتر،HDL يا كلسترول خوب در حدود كمتر از 40 ميلي گرم بر دسي‌ليتر در مردان و 50 ميلي‌گرم بر دسي‌ليتر در زنان، فشار خون بيشتر از 85/135 ميلي‌ليتر جيوه يا گلوكز خون بيشتر از 125 ميلي گرم بر دسي‌ليتر.

    اين سندرم مشكلات زيادي را باعث خواهد شد و ممكن است عوارض كبدي، قلبي عروقي و ديابت را به‌همراه داشته باشد.

    سندرم X بيشترين تاثيرپذيري را از زمان كودكي و ذائقه‌سازي در آن دوران دارد. اگر والدين كودكي فرزند خود را با فرهنگ غذايي بعضا غلط خود وفق دهند بزرگ‌ترين اشتباه را در حق كودك خود انجام داده‌اند. زيرا اين ذائقه‌هاي غلط مانند شورپسندي يا شيرين پسندي يا چربي پسندي هميشه با آنها خواهند ماند و عوارض آنها در چند سال مياني زندگاني آنها نمايان خواهد شد.

    توزيع چربي گاينوئيد (گلابي شكل) نيز بيشتر در خانم‌ها ديده مي‌شود و بنابر فرض جهت نياز‌هاي بارداري و شيردهي ذخيره مي‌شوند و مانند چاقي سيبي شكل تا آن حد خطرناك نيست اما پس از سن يائسگي، چاقي سيبي شكل در خانم‌هايي كه رعايت نكات تغذيه‌اي را نمي‌كنند نيز حادث خواهد شد. اين مشكل بيشتر به شكل تركيبي از چربي شكمي و چربي سريني راني پديدار مي‌شود. در واقع زنان پس از يائسگي بيشتر از الگوي چاقي مردان پيروي خواهند كرد و در نتيجه ممكن است به خطر افزايش گلوكز خون، افزايش ليپيد و عوارض فشار خون دچار شوند.

    به هر حال رعايت رژيم غذايي سالم و روش زندگي صحيح همراه با ورزش و خواب منظم، خطر چاقي را به هر شكلي كاهش خواهد داد و به تبع آن مشكلات و عوارض متعاقب آن دور از به فعليت در آمدن خواهند بود.

    https://novindiet.com/Article.aspx?c … article=12

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.