چاقي را به گردن استرس نيندازيد

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69842
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    ________________________________________
    محققان مي‌گويند بر خلاف اين باور عمومي که استرس باعث چاقي مي‌شود، اتفاقا استرس تاثير بسيار کمي بر وزن دارد…
    از قديم گفته مي‌شد که استرس فرد را از غذا مي‌اندازد و اشتهايش را کور مي‌کند اما تصور علمي متخصصان بر اين بود که استرس با وادار کردن فرد به خوردن غذاهاي بي‌ارزش و پرکالري و واداشتن او از ورزش، يک عامل خطر مهم براي چاقي محسوب مي‌شود. با اين حال، محققان دانشگاه لندن با فرابررسي 32 مطالعه بين‌المللي قبلي در اين مورد (انجام‌شده در دهه 1990 و دهه حاضر) دريافته‌اند که در اکثر موارد هيچ ارتباطي بين سطح استرس افراد و وزن آنها در طولاني‌مدت وجود ندارد يا اين که چنين ارتباطي بسيار کم و بي‌اهميت است؛ البته همچنان ممکن است که اين همراهي در تعداد اندکي از افراد وجود داشته باشد.
    مطالعات فرابررسي‌شده، پژوهش‌هايي با مدت پيگيري عمدتا 7-1 سال بودند ولي در بين آنها مطالعاتي با پيگيري 38 ساله نيز وجود داشت. در مجموع، پژوهشگران دريافتند که در 69 اين مطالعات ارتباطي بين سطح استرس و اضافه‌وزن وجود نداشته، در 25 اضافه‌وزن مشاهده گرديده و در 6 استرس حتي باعث کاهش وزن شده است. در فرابررسي کل داده‌ها استرس فقط به مقدار بسيار کمي با افزايش وزن همراهي داشت که اين مقدار در مردان بيش از زنان بود.
    نتيجه‌گيري اين مطالعه اين است که در اکثر افراد نمي‌توان ناموفق بودن برنامه‌هاي حفظ وزن را به استرس نسبت داد؛ همچنين افرادي که در معرض استرس بالا قرار دارند، خوب است که راهي براي کاهش استرس خود بيابند اما به هر حال نبايد از کاهش يا حفظ وزن مناسب خود نااميد باشند.
    منبع: Reuters Health October 30 ,2010.

    #96808
    azy
    مشارکت کننده

    اما اگر فردی که استرس داردو دوست دارد که غذا استفاده کند و آنهم پر کالری که این از مقوله بالا جداست ؟درسته؟

    #96878
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    همان طور که در مقاله نیز به آن اشاره شده است هيچ ارتباطي بين سطح استرس افراد و وزن آنها در طولاني‌مدت وجود ندارد

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.