ویژگی برخی از روغن های خوراکی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #88414
    s.farzi
    مشارکت کننده

    براي اطلاع از ويژگي هاي روغن هاي خوراکي، در اين مطلب به بيان خواص چند نوع از اين روغن ها مي پردازيم.

    روغن آفتابگردان
    حدود 85 درصد از اسيدهاي چرب موجود در روغن آفتابگردان از نوع غير اشباع و کمتر از 15 درصد کل اسيدهاي چرب آن اشباع است. روغن آفتابگردان حاوي ترکيبات آنتي اکسيدان طبيعي است و ميزان ويتامين E موجود در اين روغن از روغن هاي سويا و ذرت بيشتر است. روغن تازه آفتابگردان، بدون رنگ و بوست.

    روغن کانولا
    روغن کانولا از گونه اصلاح نژاد شده گياه کلزا استخراج مي شود. به اين روغن در بعضي از کشور ها کانولا و در برخي ديگر کلزا گفته مي شود.روغني که از دانه هاي معمولي گياه کلزا به دست مي آيد، به روغن کلزا معروف است که به دليل بالا بودن ترکيبات شيميايي خاص و مضر مثل اسيد اروسيک، مصرف خوراکي آن براي انسان با بروز مشکلات و بيماري هايي همراه است.در سال 1956 در کانادا فروش اين روغن براي مصارف خوراکي ممنوع شد و به دنبال اين وضعيت، گونه هايي از اين گياه با اصلاح ژنتيکي پرورش يافت که ميزان ترکيبات شيميايي مضر در آن به حداقل رسيد.روغن استخراجي از اين گونه هاي جديد، روغن کانولا ناميده شد.

    روغن کنجد
    رنگ روغن کنجد ممکن است برحسب شرايط توليد از زرد روشن تا قهوه اي تيره تغييرکند و اين نوع روغن به عنوان منبع اصلي توليد روغن محسوب نمي شود.کمتر از 20 درصد کل اسيد هاي چرب در اين روغن از نوع اشباع و بيش از 80 درصد آن از انواع غير اشباع است.
    اين روغن حاوي مقادير نسبتاً برابر اسيد اولئيک ( اسيد چرب با يک پيوند دوگانه) و اسيد لينولئيک (اسيد چرب با دو پيوند دوگانه) است. مقدار فراوان ترکيبات آنتي اکسيداني طبيعي در روغن کنجد سبب پايداري بالاي آن در مقابل فساد مي شود.

    روغن هسته انگور
    روغن هسته انگور تصفيه شده، به رنگ زرد طلايي تا زيتوني و با طعم ملايم است و نزديک به 90 درصد اسيد هاي چرب آن غير اشباع است. به همين دليل اين روغن در برابر حرارت بسيار حساس و آسيب پذير است و بايد در مصرف آن نهايت دقت را به کار برد. روغن هسته انگور به طور طبيعي حاوي مقداري ترکيبات آنتي اکسيدان است که موجب افزايش مقاومت آن در برابر فساد مي شود.

    روغن سبوس برنج
    اين روغن به رنگ زرد روشن با طعم و بوي ملايم برنج است که 80 درصد از اسيدهاي چرب آن از انواع غيراشباع است. روغن سبوس برنج حاوي مقادير مناسبي از آنتي اکسيدان هاي طبيعي مانند ويتامين E است که به افزايش مقاومت روغن در برابر اکسيداسيون کمک مي کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.