ویتامین دی و کلسیم

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #88077
    e.amini
    مشارکت کننده

    ویتامین D و کلسیم

    ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که در مواد غذایی اندکی وجود دارد و بجز چند نوع ماهی مثل ماهی آزاد (Salmon) و روغن کبد ماهی منبع غذایی غنی از این ویتامین وجود ندارد.

    این ویتامین برای جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها اهمیت حیاتی دارد و کلسیم و فسفر نیز برای سلامت استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.

    علاوه بر این ویتامین D برای سلامت کلی بدن مفید است و برخی شواهد نشان می‌دهند کمبود این ویتامین باعث پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.

    مهمترین راه تولید ویتامین D نور خورشید است. برای فردی که پوست روشن دارد قرار گرفتن صورت و بازوها در معرض تابش مستقیم (نه از پشت شیشه) آفتاب نیمروزی به مدت تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، هفته‌ای دو تا سه بار برای تولید ویتامین D کافی است. کسانی که پوست تیره‌تری دارند، کودکان، سالمندان و زنان باردار به آفتاب بیشتری احتیاج دارند.

    البته در صورت آلودگی هوا یا استفاده از کرم ضد آفتاب یا پوشش کامل نیاز به آفتاب بیشتر می‌شود.

    بنابه گفته مقامات وزارت بهداشت ایران کمبود ویتامین D در کودکان ایرانی بویژه در ۱۰ سال گذشته “افزایش شدید، معنادار و نگران کننده‌ای” داشته است.

    تحقیقاتی که در ایران انجام شده حتی ارقامی در حد “کمبود ۹۰ درصدی ویتامین D را در نوجوانان تهرانی” ذکر کرده‌اند و تحقیقاتی نیز که در برخی مراکز استان‌ها انجام شده، نشان می‌دهد افراد بزرگسال جامعه ایران هم، “بین ۴۰ تا ۸۰ درصد” کمبود ویتامین D دارند.

    کمبود کلسیم هم در خانواده‌های ایرانی تا “نود درصد” ذکر شده است.

    با این حال کمبود ویتامین D مختص ایران نیست و اکنون از آن بعنوان معضلی جهانی یاد می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.