هیپوگلیسمی (افت قند خون) و درمان آن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66736
    saemi
    مشارکت کننده

    آیا فعالیت بدنی می تواند سبب افت قند خون (هیپوگلایسمی) گردد؟
    در افراد دیابتی ای که از انسولین و یا دیگر انواع داروهای خاص دیابت استفاده می کنند، فعالیت بدنی می تواند سبب افت ناگهانی قند خون گردد. لذا از پزشک متخصص معالج خود بپرسید که آیا داروی مصرفی شما می تواند در هنگام فعالیت بدنی، سبب افت قند خون تان گردد یا خیر.

    افت قند خون می تواند در هنگام ورزش، بلافاصله پس از تمرین و یا حتی یک روز پس از تمرین آشکار گردد.

    افت قند خون می تواند باعث لرزش و سستی، ضعف، گیجی، بدخلقی و یا خستگی در شما شود. ممکن است مقدار زیادی عرق کنید و یا سردرد بگیرید و اگر افت قند خون شما به شدت زیاد باشد ممکن است از حال بروید و یا دچار تشنج شوید.

    ذکر این نکته ضروری است که در افراد دیابتی همان قدر که افزایش قند خون می تواند خطرناک باشد، کاهش ناگهانی قند خون نیز می تواند اثرات سوء خطرناکی را به همراه داشته باشد.

    به هرحال شما می بایست برای بهبود سلامتی و کنترل قند خون تان، فردی متحرک و فعال باشید، اما از طرف دیگر توجه به علایم افت قند که در بالا ذکر گردید می تواند به شما کمک کند تا برای مقابله با مشکل افت قند خون آماده گردیده و از عوارض احتمالی آن دور باشید.

    اگر دچار افت قند خون شدید، باید 15 گرم کربوهیدرات بخورید (نصف لیوان نوشابه یا یک قاشق عسل یا سه عدد خرمای خشک و …) و پس از 15 دقیقه مجدد قند خون تان را چک کنید و اگر باز هم قند خون تان پایین بود، مجددا 15 گرم کربوهیدرات بخورید و این کار را ادامه دهید تا قند خون تان طبیعی گردد و هرگز اجازه ندهید برای مدتی طولانی قند خون تان پایین بماند.

    همواره در صورت بروز این مشکلات، با پزشک خود مشورت کنید.

    نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که در صورت تکرار حملات افت قند خون ممکن است نیاز باشد تا میزان داروی مصرفی و یا نوع آن را تغییر دهید. البته تغییرات دارویی اعم از دوز مصرفی و نیز نوع آن را به هیچ وجه بدون مشورت پزشک متخصص و به طور خودسرانه انجام ندهید.

    همان طور که ذکر شد فعالیت بدنی منظم باعث تنظیم قند خون شما گردیده و نیاز بدن شما را به دارو کاهش می دهد. در صورتی که رژیم غذایی منظمی داشته و تغییر خاصی در شیوه زندگی نداشته باشید و با انجام فعالیت بدنی بیش از دو بار دچار افت قند خون شوید، در خیلی از موارد پزشک تان خواهد توانست با کاهش دوز داروی مصرفی شما و یا تغییر نوع آن، به شما کمک نماید.
    مصاحبه تبیان با دکتر فرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.