همه چیز در باب گشنيز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79243
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    از جمله خواص اصلي گشنيز درمان مشكلات گوارشي است. گشنيز از برگ‌هاي معطر گياه تهيه و به صورت ادويه استفاده مي‌شود كه بسيار معطر است و روغن تهيه شده از آن حاوي لينالول استات مي‌باشد كه از سلول‌ها محافظت‌ مي‌كند.
    در مطالعه‌اي 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحريك‌پذير (IBS) مورد بررسي قرار گرفتند كه همه آنها علائمي مانند شكم درد، دل درد و نفخ همراه با اسهال و يبوست داشتند. مصرف گشنيز پس از هشت هفته، با کاهش سه برابری در درد و علائم بیماری همراه بود، زيرا گشنيز همانند يك داروي ضداسپاسم عمل کرده و عضلات گوارشي را شل مي‌كند و ناراحتي‌هاي ناشي از سندرم روده تحريك‌پذير و ديگر اختلالات روده را كاهش مي‌دهد. پژوهشگران معتقدند كه اثر آرام‌بخش آن بر روي شريان‌ها مي‌تواند به كاهش فشارخون نيز كمك كند و علاوه بر آن در درمان و پيشگيري از بيماري‌هاي زير نيز مؤثر است:
    نفخ، كلسترول خون افزایش یافته، سرطان روده، اسهال، اگزما، نفخ شكم، فشار خون بالا، سندرم روده تحريك‌پذير، سوءهاضمه، بي‌خوابي، مسموميت با سرب، بيماري كبد، پسوريازيس، دل درد، زخم، عفونت قارچي واژن، ديابت نوع 2. تخم گشنيز در دو نوع اصلی دارد: گشنيز اروپائي و گشنيز هندي كه گشنيز اروپائي كروي شكل و انباشته از چربی است. اما گشنيز هندي تخم‌مرغي شكل است و عطر و بوي خوبي دارد. از هر دو نوع گشنيز مي‌توان در پخت و پز استفاده كرد. گشنيز به صورت پودر نيز در بازار وجود دارد، ولي بهتر است دانه‌هاي آن را خريداري و هنگام مصرف آن را آسياب كنيد.
    موارد استفاده:
    تخم گشنيز را با فلفل مخلوط و براي تهيه غذا استفاده كنيد.
    براي طعم‌دار كردن ماهي و گوشت، قبل از پخت به آنها گشنيز بماليد.
    از مخلوط آن با سير، كره و فلفل قرمز براي عطردار كردن گوشت كبابي استفاده كنيد.
    دانه‌هاي گشنيز به خورش طعم دلپذيري مي‌دهند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.