نکاتی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در مبتلایان با ام اس

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #94663
    m.adibian
    مشارکت کننده

    هنوز هیچ رژیم غذایی قطعی برای مبتلایان به اسکلروز متعدد یا همان ام اس و به نفع علائم و یا درمان این بیماری ثابت نشده است اما این بدان معنا نیست که رژیم غذایی نمی تواند در مدیریت این بیماری نقش داشته باشد.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، به گفته متخصصان مرکز پزشکی میسوری در سنت لوئیس، رژیم غذایی در سلامت کلی و تناسب اندام بیماران مبتلا به بیماری های مزمن نقش اساسی دارد. یک برنامه غذایی سالم مطمئنا علائم ام اس مانند خستگی، مشکلات مثانه، اختلال در عملکرد روده و … را بهبود می بخشد. انتخاب غذاهای مغذی همچنین منجر به جلوگیری از برخی مشکلات سلامت در این بیماران می شود، از قبیل: کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی.

    انتخاب غذاهای کم چرب و پر فیبر: بنیاد ملی اسکلروز چندگانه نشان می دهد افراد مبتلا به ام اس بهتر است رژیم غذایی کم چرب و با فیبر بالا را انتخاب کنند. غذاهای مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، مغزها و دانه ها و محدود کردن چربی های ترانس به کمتر از 7 درصد از کالری روزانه در این بیماران بسیار مهم است.

    رژیم غذایی با فیبر بالا سنگ بنای حفظ وزن سالم در مبتلایان به ام اس است چون خطر افزایش وزن و به دنبال آن بیماری های قلبی، و سایر بیماری های مزمن مرتبط با وزن را کاهش می دهد. برای مثال وزن بالا منجر به احساس خستگی بیشتر و تحریک علائم ام اس می وشد.

    اما غذا خوردن سالم یک الگوی واحد برای تمام بیماران نیست و هر بیمار باید بنا به شرایط پزشکی اش در مورد تغییرات رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کند.

    خوردن 5 وعده میوه و سبزی در روز: یک توصیه بر این است که میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی برای دریافت انرژی در روز باید در نظر گرفته شود. این خوراکی ها سرشار از فیبر هستند که می توانند به جلوگیری از یبوست در مبتلایان به ام اس کمک کنند. یبوست یکی از شکایات رایج در این بیماران است. همچنین خاصیت ضد التهابی میوه ها و سبزیجات برای این بیماران مفید است. هرچه آنتی اکسیدان های این دسته خوراکی ها بیشتر به بیماران برسد، نقش مهمی در کند کردن پیشرفت ام اس خواهد داشت.

    خوردن دو بار ماهی در هفته: در حالی که تحقیقات محدود است، با این حال ثابت شده که اسیدهای چرب امگا 3 در یک رژیم غذایی مخصوص بیماری ام اس مفید است و به طور بالقوه منجر به کاهش شدت عود علائم می وشد. امگا 3 همچنین منجر به بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در بیماران می شود. حتی خبر خوبتر این است که بیماران می توانند ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و قزل آلا را هفته ای دو بار مصرف کنند. به ویژه برای مبتلایان به ام اس که شاید تحرک به میزان کافی وجود نداشته باشد، مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد.

    نوشیدن مقدار زیادی آب: آب کافی و نگه داشتن حجم مایعات در بدن به هضم غذا کمک می کند و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد. به افراد مبتلا به ام اس توصیه می شود که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند و آن هم برای پیشگیری از یبوست، و خستگی که دو علامت شایع ام اس هستند.

    بسیاری از افراد مبتلا به ام اس دچار تکرر ادرار هستند و به همین دلیل کمتر مایعات می نوشند، اما باید بدانند که مایعات کافی برای سلامت مثانه مهم است.

    یکی دیگر از دلایل خوب آب نوشیدن کافی در این بیماران این است که برخی از آنها تحمل آب و هوای گرم را ندارند و به شدت آب بدن خود را از طریق تعریق زیاد از دست می دهند.

    استفاده از ادویه جات به جای نمک: تحقیقات نشان داده است که مصرف بالای سدیم ممکن است منجر به پیشرفت علائم ام اس شود و ضایعات جدید را در این بیماری ایجاد کند. پس به جای استفاده از نمک می توان از چاشنی های غذا مانند پودر سیر، فلفل سیاه یا سفید، پودر پیاز و سبزیجات خشک، سبزیجات تازه، آب میوه و یا لیمو استفاده کرد. مراقب باشید چون غذاهای فرآوری شده حاوی میزان بالای نمک و سدیم هستند.

    دریافت کافی ویتامین دی: بسیاری از افراد مبتلا به ام اس از سطوح ناکافی ویتامین دی رنج می برند. این ویتامین برای تقویت استخوان ها شناخته شده و کمبود آن با برخی بیماری های خاص از جمله ام اس در ارتباط است. تحقیقات منتشر شده در مجله نورولوژی جاما نشان می دهد که سطوح کافی ویتامین دی علائم ام اس را کند می کند و نقش مهمی در درمان به موقع آن بازی می کند.

    بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین دی از طریق نور خورشید است و بعد از آن مواد غذایی. توصیه موسسه ملی پوکی استخوان ایالات متحده به مصرف روزانه 400 تا 1000 واحد ویتامین دی است.

    مصرف ماست: ماست کم چرب یک میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به ام اس است. ماست حاوی کلسیم بالا و برخی از مارک های آن غنی شده از ویتامین دی است که البته نوع پروبیوتیک آن برای کاستن مشکلات گوارشی مبتلایان به ام اس بسیار مفید است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.