نوع چربی مصرفی می تواند در کیفیت اسپرم موثر باشد

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69160
    n.fazel
    مشارکت کننده

    مردانی که غذاهای چرب حاوی چربی های اشباع بالا مثل فست فود و مواد سرخ کردنی و همچنین اسید های چرب با یک باند دوگانه (MUFA)مصرف می کنند به اسپرم خود آسیب می رسانند و بر عکس مردانی که غذاهای حاوی اسیدهای چرب با چند باند دوگانه مثل امگا 3 و 6 ( ماهی و غلات سبوس دار) مصرف می کنند اسپرم سالمتری دارند. علت اصلی این امر هنوز مشخص نیست اما اسید های چرب با چند باند دوگانه (PUFA) در غشای اسپرم و توانایی آن در بارور کردن تخمک نقش مهمی ایفا می کنند.
    نتایج مطالعات نشان داد که مردانی که بالاترین مصرف چربی های اشباع را داشتند تا 41% اسپرم کمتری داشتند و کسانیکه بیشترین مصرف MUFA را داشتند تا 46 % .
    از طرف دیگر کسانیکه امگا 6 بیشتری مصرف می کردند تحرک اسپرم بالاتر و کسانیکه امگا 3 بیشتری مصرف می کردند اسپرم های سالمتر(از لحاظ اندازه و شکل) داشتند.
    البته تاثیر این امر درمیزان ناباروری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مثلا مردی که 25 میلیون اسپرم در میلی لیتر دارد با کاهش 40 %تعداد اسپرم به 15 میلیون می رسد که غیر طبیعی است اما د رفردی که 100 میلیون اسپرم دارد با کاهش 40 % هم خطری برای باروری رخ نمی دهد.
    چربی های اشباع اصلی ترین منبع غذایی ابتلا به کلسترول بالا هستند و تقریبا د رتمامی غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر و پنیر وجود دارند.
    MUFA د رروغن های گیاهی مثل زیتون، کانولا، بادام زمینی، آفتابگردان و کنجد و همچنین د رآواکادو، کره بادام زمینی و اکثر مغزها وجود دارد و منابع PUFAهم ماهی، غلات سبوس دار و بعضی از مغزهاست.
    به طور کلی این مطالعه نشان داد که الگوی غذایی پدر می تواند ترکیبات اسپرم و در نهایت نیمی از ژن های انتقالی به فرزند آینده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین یک دلیل دیگر هم برای انتخاب عاقلانه و آگاهانه غذا وجود دارد.

    TUESDAY, Oct. 26 (HealthDay News)
    مترجم: ندا فاضل

    #96162
    tavakoli
    مشارکت کننده

    جالب بود!!!!!!!!!!!!

    #96163
    Z.Ebadi
    مشارکت کننده

    عجیب بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:dodgy:

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.