نوشابه‌های رژیمی موتور این بیماری‌ها را روشن می‌کند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #116264
    soheila.d
    مشارکت کننده

    نوشابه‌های رژیمی موتور این بیماری‌ها را روشن می‌کند
    مصرف نوشابه های رژیمی می تواند با ایجاد اختلال در بدن منجر به بروز بسیاری از بیماری ها شود.
    به گزارش بهداشت نیوز، شیرین کننده‌های مصنوعی توانایی ذاتی بدن را در تنطیم کاری‌ها بر اساس چشیدن ماده‌ای شیرین مختل می‌کنند. افرادی که شیرین کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند دو برابر دیگر افراد در معرض سندرم متابولیک هستند.
    مصرف نوشابه های رژیمی، علاوه بر سندرم متابولیک، با دیگر مشکلات نیز مرتبط است که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم.

    افسردگی
    نوشیدن بیش از چهار قوطی نوشابه در طول روز ریسک افسردگی را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. در حالیکه مصرف چهار فنجان قهوه در روز اثرات محافظت کننده‌ای در برابر افسردگی دارد و ریسک آن را ۱۰ درصد کاهش می دهد.
    ریسک افسردگی در افرادی که از نوشابه های رژیمی استفاده می‌کنند در مفایسه با افرادی که از نوشابه ها‌ی گازدار معمولی استفاده می‌کنند، بیشتر است.

    آسیب کلیه
    مطالعه‌ای در «هاروارد» نشان می دهد که مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث کاهش عملکرد ۳۰ درصدی در کلیه ها می‌شود. این مطالعه بر روی افرادی که به مدت ۲۰ سال از نوشابه های گازدار استفاده می‌کردند، انجام گرفته است.

    دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک
    بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Diabetes Care چاپ شد، مصرف روزانه نوشابه های رژیمی در مقایسه با نوشابه های گازدار غیر رژیمی، با افزایش ۳۶ درصدی خطر ابتلا به سندرم متابولیک و افزایش ۶۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است.
    محققان معتقدند سندروم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL(چربی خوب) پایین است که همزمان رخ داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهد.
    در واقع شیرین کننده‌های مصنوعی در ارتباط میان دستگاه گوارش و مغز اختلال ایجاد کرده که این فرآیند ممکن است منجر به فریب خوردن مغز و در نتیجه بروز اختلالات متابولیسمی شود.
    در مطالعه‌ای در انستیتو «Weizmann» مشخص شد که مصرف نوشابه های رژیمی می‌تواند جمعیت میکروبی دستگاه گوارش را به نحوی تغییر دهد که خطر بیماری‌های متابولیک افزایش یابد. در این پژوهش محققان به موش های آزمایشگاهی شیرین کننده بدون کالری مانند ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز؛ که در این نوشابه ها یافت می‌شود را خوراندند. آنها در نتایج متوجه عدم تحمل گلوکز در موش‌ها شدند.

    بیماری‌های قلبی و عروقی
    پژوهشگران دانشگاههای «میامی» و «کلمبیا» بیش از ۲ هزار بزرگسال را به مدت ۱۰ سال تحت نظر گرفتند و دریافتند افرادی که نوشابه های گازدار رژیمی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض سکته و حمله قلبی هستند. همچنین احتمال مرگ این افراد بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی بالا است.
    این ریسک بالا حتی با درنظر نگرفتن فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن، ورزش، وزن، مصرف سدیم و کلسترول، بالا می ماند.

    منبع: طبیب من

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.