نوزادان با وزن طبیعی تا شش ماهگی به مکمل‌های غذایی و دارویی نیاز ندارند

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75411
    e.amini
    مشارکت کننده

    تجویز خودسرانه و بدون نظر پزشک ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای نوزادان مضر است و مصرف بیش از نیاز برخی از این مواد عوارض جانبی فراوانی به دنبال دارد.

    بدن نوزادان نرمال چهار تا شش ماه بعد از تولد به هیچ مکمل دارویی و غذایی نیاز ندارد و شیر مادر مواد مورد نیاز بدن وی را تامین می‌کند.

    با توجه به اینکه وزن نرمال نوزاد در هنگام تولد 2.5 تا چهار کیلوگرم است ،مصرف ویتامین‌ها و داروهای مکمل تنها برای نوزادانی ضرورت دارد که با وزنی کمتر از حد نرمال به دنیا آمده‌اند.

    می توان از شیرخشک‌هایی که حاوی انواع ویتامین و اسیدهای چرب ضروری هستند، برای تغذیه این نوزادان استفاده کرد.

    تنها قطره پایه‌ای که مصرف آن از زمان تولد برای نوزاد ضروری می‌باشد، قطره ویتامین A و D است.

    مصرف خوراکی و یا تزریقی ویتامین K نیز از زمان تولد برای نوزادان ضروری به نظر می رسد، زیرا دستگاه گوارش نوزاد بعد از تولد تا مدتی استریل است و چون نمی تواند ویتامین K مورد نیاز را تامین کند ممکن است کودک دچار خونریزی داخلی شود.

    بدن نوزاد تا حدود شش ماه ذخیره کافی آهن را از بدن مادر دریافت می‌کند،بنابراین نوزاد تا این زمان نیازی به استفاده از قطره ندارد، مگر در مواردی که پزشک تشخیص دهد نوزاد و یا مادر دچار کم خونی هستند.

    مصرف آهن را می توان از شش ماهگی به بعد آغاز کرد پس بهتر است تا یک سالگی از قطره آهن استفاده کرد، زیرا شربت آهن دارای قندها و مواد غلیظ کننده‌ای است که روی پرزهای روده‌ای اثر سوئی دارد.

    چون طعم قطره آهن برای نوزادان خوشایند نیست می‌توان آن را با یک قاشق آب پرتقال به کودک داد تا جذب آن هم افزایش یابد.

    در دنیای امروز تبلیغات فراوانی برای داروهای تقویتی انجام می شود و قفسه داروخانه‌ها از انواع شربت‌ها، داروهای اشتها آور و مولتی ویتامین‌ها پر شده است که خانواده‌ها را به سمت استفاده از این مواد جذب می‌کند.

    این تصور که باید وزن نوزاد را بالا برد کاملا اشتباه است. این در حالیست که برخی از داروهایی که در بازار به فروش می رسند حاوی مواد محرک و کورتون هستند و باعث افزایش وزن کاذب خواهند شد.

    بیشتر: سلامت نیوز

    #99171
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    مطلب مفیدی بود ، ممنون
    بیشتر متخصصین کشور ما قطره A+D را را 15روزگی توصیه می کنند ؛ نه از بدو تولد.

    #99172
    s.samadi
    مشارکت کننده

    جمشیدی عزیز فکر می کنم در کشور های مختلف بسته به نوع مکمل زمان شروع کمی اختلاف داره مثل قطره آهن که پزشکان توصیه می کنند حتما نوع ایرانی تهیه بشه

    #99183
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. بچه ها از بدو تولد تا شش ماه به غیر از شیر مادر هیچ نیاز دیگری ندارند، اما باید ویتامین D بدن شان تامین شود.

    در کشورهای اروپایی و غربی به تنهایی قطره ویتامین D به شیرخواران داده می شود، اما در کشور ما باید ویتامین D را تحت عنوان قطره A+D یا مولتی ویتامین به بچه ها بدهیم. علت این امر این است که در کشورهای غربی اکثر مواد غذایی با ویتامین و حتی آهن (در شیر پاستوریزه) غنی سازی شده است.

    بنابر توصیه کمیته کشوری تغذیه :

    – دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از ۱۵ روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰ قطره آ + د ، یا ۲۵ قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

    – قطره آهن نیز از پایان شش ماهگی یعنی همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک، روزانه ۱۵ قطره داده می شود و تا پایان دو سالگی باید داده شود.

    همچنین اگر به دلایلی مانند اختلال رشد طبق نظر متخصص اطفال تغذیه تکمیلی زودتر از 6 ماهگی(معمولا 4 ماهگی) شروع شد، قطره آهن نیز باید زودتر و از همان زمان به کودک داده شود.[/align]

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.