نقش کلم در بهبود زخم های گوارشی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79610
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    گلوتامین نوعی اسید آمینه است که در ماهی، لبنیات و برخی میوه ها و سبزی ها مانند کلم وجود دارد.

    این ماده ی موجود در گوشت ماهی و لبنیات در بهبود زخم معده موثر است. بر اساس شواهد جدید، ماده ی گلوتامین باعث خنثی شدن برخی عوارض میکروب عامل زخم معده می شود. در واقع گلوتامین موجب می شود آمونیاکی که بر اثر فعالیت میکروب عامل زخم معده موسوم به هلیکوباکتر پیلوری در معده ایجاد می شود، خنثی شود.
    مصرف عصاره ی برگ کلم در درمان و پیشگیری از زخم معده موثر است. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین اثر عصاره ی برگ کلم را بر زخم معده ی ناشی از آسپیرین در شماری از موش های آزمایشگاهی بررسی کردند. بر پایه ی این بررسی عصاره ی برگ کلم به مقدار 100 میلی گرم در کیلوگرم، بیشترین اثر را در پیشگیری از زخم معده ناشی از آسپیرین دارد.

    این بررسی همچنین نشان می دهد، مقدار 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره ی برگ کلم، موثرترین مقدار در درمان زخم معده است. پژوهشگران با توجه به این بررسی معتقدند، در پیشگیری یا درمان از زخم معده می توان از برگ کلم استفاده کرد. پژوهشگران احتمال می دهند، عصاره ی این گیاه با کاهش ترشح اسید معده و تحریک ترشح بی کربنات سدیم در محیط معده، در بهبود و پیشگیری از زخم معده موثر است.

    از مهم ترین کاربردهای برگ کلم در طب سنتی، استفاده از آن برای بهبود دردهای دستگاه گوارش است.

    از طرفی در تحقیق دیگری آمده است که به نظر می رسد گلوتامین موجود در کلم که عصاره ی ضد زخم دستگاه گوارش نام گرفته، نقش موثر و اصلی در درمان زخم های مذکور بازی می کند.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.