نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان(مهم در دوران امتحانات)

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68794
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    با توجه به این که سهم میان وعده ها در تامین انرژی و مواد مغذی ضروری به ویژه برای دانش آموزان حائز اهمیت است، با این حال متاسفانه بسیاری از آنها در این وعده ها ، خوراکی و مواد غذایی ای را می خورند که حاوی انرژی بالا و چگالی مواد مغذی پایین هستند و بخش عمده ای از آنها را چربی و مواد قندی ساده تشکیل می دهد . این نوع خوراکی ها باعث ایجاد یک حس سیری کاذب در دانش آموزان شده بدون اینکه نیازهای تغذیه ای لازم را تامین کنند و در صورتی که در زمان های نامناسب در طی روز صرف شوند ، علاوه بر این که اشتهای دانش آموزان را برای خوردن وعده های اصلی (که از نظر تغذیه ای کامل تر هستند ) از بین می برند ، به مرور باعث ایجاد کمبودهای تغذیه ای در آنها می شوند .
    مواد غذایی ای مثل انواع پفک،چیپس، آب میوه های صنعتی،نوشابه های گازدار،یخمک،شکلات، انواع ساندویج های سوسیس ، کالباس ، همبرگر آماده و پیتزای آماده ، که متاسفانه به دلایل مختلف تقاضای مصرف آنها در بین نوجوانان و جوانان بالاست ، همگی جزوی خوراکی ها و غذاهایی هستند که انرژی زیاد داشته ولی از لحاظ تغذیه ای کم ارزش هستند و بجز تامین میزان زیادی انرژی و برطرف کردن حس گرسنگی ، کمکی به برآورده شدن سایر نیاز های رشد و سلامت دانش آموزان نمی کنند ؛ حال آنکه استفاده ی از مواد غذایی مفید و مناسب در میان وعده ها به خوبی بخشی از نیاز رشد و سلامت تغذیه ای دانش آموزان را تامین می کنند .گنجاندن یک میان وعده ی مناسب و مغذی در برنامه غذایی روزانه ی دانش آموزان می تواند بر حافظه ی کوتاه مدت ، میزان توانایی یادگیری و به دنبال آن پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر مثبت داشته باشد .
    میان وعده ی مناسب برای دانش آموزان در مدرسه و یا خانه باید شامل مواد غذایی و خوراکی هایی باشد که جزو گروه های اصلی غذایی هستند . چند نمونه از انواع میان وعده های مفید و مغذی برای دانش آموزان عبارت اند :
    – میوه های تازه فصل مانند سیب ، پرتقال ، نارنگی ، موز و….
    – آب میوه های طبیعی و تازه که می توان آن ها را در خانه از میوه های تازه تهیه کرد (البته مصرف خود میوه به خاطر داشتن فیبر غذایی مفید تر است . )
    – انواع سبزی ها مثل هویج ، خیار ، گوجه فرنگی و…
    – میوه های خشک مانند کشمش ، خرمای خشک ، توت خشک ، انجیر خشک ، انواع برگه ها و… این خوراکی ها علاوه بر داشتن مواد قندی طبیعی حاوی برخی از انواع ویتامین ها و املاح معدنی هستند .
    – انواع مغزها مانند گردو ، بادام ، پسته ، پسته شامی و … که حاوی پروتئین گیاهی مرغوب و چربی مفید هستند و هم چنین میزانی از ویتامین ها و املاح معدنی را دارا می باشند .
    – شیر که می تواند به همراه بیسکویت های ساده و یا کیک های ساده خانگی میل شود .
    – ساندویج های نان و پنیر و گردو ، نان و پنیر و گوجه فرنگی ، نان و تخم مرغ آبپز و گوجه فرنگی و… . می توان از مقدارکمی کره یا خامه ی پاستوریزه نیز در تهیه انواع ساندویج استفاده کرد .
    – ساندویج مرغ ، همبرگر خانگی و انواع کوکو یا کتلت که در خانه تهیه می شوند به همراه سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی و کاهو

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.