نقش تغذیه در پیشگیری از سرماخوردگی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #81982
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﯽ بهترین راه حل تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کمک گرفتن از تغذیه و برخی مواد غذایی است. در ابتدا به خاطر داشته باشید که از مصرف غذاهای مانده که تازگی خود را از دست داده‌اند پرهیز کنید. هم چنین از گردو و روغن زیتون کمک بگیرید چرا که اسیدهای چرب موجود در این دو ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. هم چنین می‌توانید مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین سی مانند لیمو، کیوی، اسفناج و پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. اما در صورتی که دچار سرما خوردگی شدید از چه موادغذایی برای بهبود شرایط بیماری می‌توانید کمک بگیرید، در ادامه به شرح نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.

    ﺳﻮپ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت و ﻣﺮغ
    سوپ در باز کردن مجرای تنفسی و بهبود وضعیت تنفس در دوره سرما خوردگی بسیار موثر است و به ویژه سوپ مرغ سرشار از پروتئین بوده و سیستم ایمنی بدن شما را جهت مبارزه با عوامل میکروبی آماده می‌کند. در سوپ سرماخوردگی از سبزیجات فراوان استفاده کنید تا از این طریق بخش زیادی از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن در این دوره را تامین کنید.

    عسل و لیمو
    ﮔﻠﻮدرد، ﺑﯽ‌ﺗﺎﺑﯽ و ﺑﯽ‌ﻗﺮاری، ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﺑﯿﻨﯽ و اﺣﺴﺎس ﺳﺮﻣﺎ از علائم عمده و اصلی سرماخوردگی است که با گرم نگه داشتن بدن و دریافت کافی مایعات تا حد زیادی بهبود می‌یابند. مخلوط آب جوش، لیمو و عسل می‌تواند در کاهش التهاب مخاط و تنظیم تعادل دمای بدن موثر باشد. هم چنین مخلوط چای‌رقیق و لیمو نه تنها به تامین ویتامین سی کمک می‌کند بلکه مایعات کافی را در طی سرماخوردگی به بدن می‌رساند. به یاد داشته باشید آویشن می‌تواند اثرات مثبت عسل در بهبود سرماخوردگی را تقویت کند بنابراین با اضافه کردن کمی آویشن به مخلوط می‌توان به ترکیب کاملی جهت مبارزه با سرماخوردگی دست یافت.

    ﻣﺎﯾﻌﺎت ﮔﺮم ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ
    وﯾﺮوس‌های ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮردﮔﯽ وﻗﺘﯽ درﺟﻪ ﺣﺮارت ﻣﺤﯿﻂ ﺷﺎن ﺣﺪود ٣٢ درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﯿﮕﺮاد ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ و ﺗﮑﺜﯿﺮ ﻣﯽ‌ﯾﺎﺑﻨﺪ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ درﺟﻪ ﺣﺮارت ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﮑﺜﯿﺮ آنها ﮐﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. ﭘﺲ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌های ﮔﺮم ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌ها ﮔﻠﻮی ﺷﻤﺎ را ﮔﺮم ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﮑﺜﯿﺮ وﯾﺮوﺳﯽ ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. هم چنین ﻣﺎﯾﻌﺎت ﮔﺮم اﺛﺮی هرﭼﻨﺪ اﻧﺪک ﺑﺮ ﺑﺎز ﮐﺮدن ﻣﺠﺎری ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺷﻤﺎ دارﻧﺪ. ﻧﻮﺷﯿﺪن ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌های گیاهی ﻣﺜﻞ ﭼﺎی زنجفيل ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﭼﺮاﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺛﺮ ﮔﺮﻣﺎﯾﯽ، ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ وﯾﺮوﺳﯽ دارد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.