نقش تغذیه بر حس بویایی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87171
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    کمبود ویتامین A و B١٢ و عنصر روی می‌تواند باعث کاهش حس بویایی شود که در این صورت توصیه به مصرف منابع غذایی غنی از آن‌ها می‌شود تا حس بویایی افزایش یابد.
    کمبود ویتامین ب ١٢ باعث دمیلینه شدن اعصاب و در نهایت بی‌حسی می‌‌شود که کاهش حس بویایی یکی از عوارض آن است که در این موارد توصیه به استفاده از منابع ویتامین ب ١٢ می‌‌شود. از منابع غنی ویتامین B١٢: جگر، کلیه، شیر، تخم‌مرغ، ماهی، پنیر و ماهیچه را می‌توان نام برد. غذاهای گیاهی فاقد ویتامین ب ١٢ هستند.
    در کمبود ویتامین A نیز سلول‌‌های اپیتلیال دستگاه تنفسی و دستگاه‌‌های فوقانی آن از بین می‌‌رود که این باعث از دست دادن حس بویایی می‌‌شود.
    مصرف مشروبات الکلی باعث کاهش جذب کبدی ویتامین A می‌‌شود که از این طریق می‌‌تواند بر بویایی و به طبع چشایی تاثیرگذار باشد و آن‌‌ها را کاهش دهد به همین دلیل در افراد سیروتیک چشایی و بویایی کاهش می‌‌یابد. در مشکلات کبدی دریافت ویتامین A می‌‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین یکی از دلایل کاهش حس بویایی کمبود ویتامین A است که در این صورت باید از منابع غذایی آن بهره برد. از منابع ویتامین A می‌‌توان به روغن کبد ماهی، هویج، آب پرتقال و طالبی، بروکلی، اسفناج و تخم مرغ اشاره کرد.
    از آن جایی‌که عنصر روی نیز برای متابولیسم ویتامین A لازم است بنابراین کمبود آن افت حس بویایی و چشایی را به دنبال دارد. از طرفی عصب مربوط به حس بویایی بسیار وابسته به عنصر روی است و کمبود آن، این عصب را مختل می‌کند و باعث کاهش حس بویایی می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که در سیستم بویایی متالوپروتئین‌‌های عنصر روی نقش مهمی دارند. روی در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی به وفور وجود دارد.
    در نهایت می‌‌توان گفت کمبود ویتامین A و ب ١٢ و عنصر روی می‌تواند باعث کاهش حس بویایی شود که در این صورت توصیه به مصرف منابع غذایی غنی از آن‌ها می‌شود تا حس بویایی افزایش یابد.
    پریسا دامغانیان- کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.