مولتی ویتامین‌ و مکمل‌ها و سرطان پروستات

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87141
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    نتایج مطالعه‌های اخیر دریافته‌اند که استفاده از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های ریزمغذی، هیچ کاهشی در خطر پیشرفت سرطان نشان نمی‌دهد یا تأثیری بر پیش‌آگاهی بیماران مبتلا به سرطان ندارد. مطالعه‌های متعددی در حال انجام است تا ارتباط بيش‌تر بین استفاده از مولتی ویتامین و سرطان را مورد آزمايش قرار دهد. نتایج حاصل از یک مطالعۀ بالینی آزمایشگاهی كه اخيراً انجام شد، حاكي است در مردانی که بیش از هفت بار در هفته مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، تقریباً دو برابر مردانی که مصرف نمی‌کردند، سرطان کشنده، پیشرفت می‌کند.
    برای ارزیابی بین استفاده از مولتی ویتامین و خطر سرطان پروستات، محققان اطلاعات انستيتوي ملی بهداشت (NIH-AARF ) رابطة بين غذا و سلامت را بررسی کردند.مطالعۀ 344 295 مرد را که در آغاز مطالعه عاری از سرطان بودند، ثبت‌نام کرد.
    طی 5 سال پیگیری، در 10.241 نفر از اعضاء شركت‌‌کنندگان مطالعه سرطان پروستات تشخیص داده شد. سرطان پروستات در 8.765 مورد به‌صورت موضعی و در 1.476 مورد از نوع پیشرفته بود. 179 مورد نیز مرگ ناشی از سرطان پروستات گزارش شد.
    •هیچ ارتباطی بین مصرف مولتی ویتامین‌ها و سرطان پروستات موضعی وجود نداشت.
    •مصرف زیاد مولتی ویتامین‌ها با افزایش خطر سرطان پروستات پیشرفته و کشنده ارتباط داده شد. در مقایسه با مردانی که مولتی ویتامین استفاده نمی‌کردند، مردانی که بیش از هفت بار در هفته، مولتی ویتامین مصرف کردند، 32% افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته داشتند و خطر سرطان پروستات کشنده در آنها تقریباً دو برابر شد.
    •ارتباط بین مصرف زیاد مولتی ویتامین و سرطان پروستات پیشرفته یا کشنده در مردانی با سابقۀ خانوادگی سرطان پروستات، قوی‌ترین حالت را داشت و همچنین، میان مردانی که مکمل‌های ریزمغذی مجزا (از جمله سلینوم، بتاکاروتن یا روی) را، افزون بر مولتی ویتامین، دریافت کردند.
    پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که «این احتمال كه در مردان مصرف‌کنندۀ میزان زیادی از مولتی ویتامین‌ها، همراه با دیگر مکمل‌ها، خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته و کشنده افزایش می‌یابد، نگران‌کننده و مقتضی ارزیابی است.»
    سرمقالۀ ضمیمه متذکر می‌شود که «شواهد رو به رشدی وجود دارد که سودمندی قرص‌های آنتی‌اکسیدان را در افراد دارای تغذیۀ مناسب مورد تردید قرار می‌دهد و تأکید بر ناخواسته بودن عواقب مکمل‌های آنتی‌اکسیدان بر سلامت ما دارد.»
    در مجموع، نتایج حاصل از این تحقیقات ابهامات پیرامون ارتباط غذا و مکمل‌های غذایی با خطر یا نتایج سرطان را بيش‌تر کرد. در مجموع، بارز است که میوه‌ها و سبزی‌ها نقش محافظتی در مقابل پیشرفت یا بدخیم شدن برخی از سرطان‌ها دارند. برعکس، ثابت نشد که مصرف مولتی ویتامین‌ها مزیتی در جلوگیری از سرطان یا بقا دارد. بنابراين بیماران بايد در مورد مصرف مولتی ویتامین و مکمل‌های غذایی با پزشکشان مشورت کنند.
    پریسا دامغانیان- کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.