مواد شیرین قابل مصرف برای افراد دیابتی

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73073
    zeinab_zolfaghari
    مشارکت کننده

    شيرين كننده هاي كم كالري كه تا كنون شناخته شده اند و مصرف مي شوند حدود 17 نوع هستند،بعضي از اين مواد از حدود يك صد سال پيش كشف و مصرف شده اند و قدرت شيرين كنندگي آنها 35 برابر تا 13 هزار برابر شكر است.همچنين علاوه بر خاصيت شيرين كنندگي خواص مفيد ديگري نيز دارند مانند خاصيت تشديد طعم غذاها و ميوه ها و خاصيت طولاني كردن پايداري طعم شيرين آنها كه چهار برابر بيشتر در دهان باقي مي ماند.
    شيرين كننده ها مي توانند به تنهايي يا به طور مخلوط و تركيب با يكديگر در يك محصول مورد استفاده قرار گيرند و مخلوط آنها اكثرا خواص آنها را تشديد مي كند.
    همان طور كه مي دانيم مواد پروتئيني كه يكي از مهم ترين مواد غذايي مورد نياز بدن انسان است از تركيب اسيد آمينه هاي مختلف كه حدود 20 عدد هستند تشكيل شده اند.مثلا آسپارتام يك ماده پروتئيني است كه از تركيب دو اسيد آمينه فنيل آلانين و اسپارتيگ اسيد با واسطه گري متانول تشكيل شده است.آسپارتام بعد از مصرف در بدن انسان به وسيله آنزيم هاي مختلف تجزيه شده و مواد تشكيل دهنده آن از هم جدا مي شوند و هر يك از آنها تحت اثر آنزيم هاي ديگر تبديل به مواد قابل هضم شده و در بدن جذب مي شوند.
    از شكرهاي رژيمي مي توان در فرآورده هايي كه از شكر استفاده مي كنند به جاي شكر استفاده كرد.با اين مزيت كه كالري آنها نسبت به شكر خيلي كمتر است و افرادي كه مي خواهند وزن كم كنند در عين حال از خوردن غذاهاي شيرين ، دسر ، كيك و شكلات و غيره محروم نباشد.همچنين بيماران ديابتي مي توانند از اين محصول به جاي شكر استفاده كنند.
    مزاياي مصرف شكرهاي رژيمي نسبت به شكرها :
    1-انرژي وارد شده به بدن حدود 350 برابر كمتر از انرژي وارد شده به بدن نسبت به شكر است.
    2-مصرف آنها برعكس شكر باعث فساد دندان ها نمي شود.
    3-طعم خوب ميوه و غذا را تشديد مي كند.
    4-برعكس شكر بر ميزان قند خون اثر ندارد.
    5-بر خلاف شكر روي ميزان انسولين در بدن اثر نمي گذارد.
    با جايگزين كردن شكر قرص به جاي شش حبه قند در روز ضمن جلوگيري از پوسيدگي دندان ماهانه 1750 كالري كمتر دريافت كنيد.

    #98387
    a.babazadeh
    مشارکت کننده

    مطالبی که پیرامون کلیت شیرین کننده های مصنوعی گفته شد صحیح است اما نباید فراموش کرد که به افراد (خصوصا افرادیکه دچار اضافه وزن هستند و افراد دیابتی ها ) توصیه نمی شود. بهترین راه ، کاهش مصرف قند و شکر است . چراکه از این طریق میل به خوردن شیرینی جات در افراد تعدیل می شود در صورتیکه اگر قندهای رژیمی یا مصنوعی را جایگزین قندو شکر کنیم ذائقه و یا به عبارتی شیوه زندگی فرد تغییر نمی کند.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.