مصرف ویتامین‌ ای دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69722
    tavakoli
    مشارکت کننده

    مطالعه دختران نوجوان ایرانی نشان داد مصرف ویتامین‌ای دو روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی در کنترل انقباضات رحمی دردناک به مراتب از دارودرمانی موثرتر است.

    بعد از ‪ ۴‬ماه مصرف مرتب ویتامین‌ای زمان انقباضات دردناک رحمی از ‪۱۷‬ ساعت به ‪ ۲‬ساعت تقلیل یافت.

    دیس منوره یا قاعدگی دردناک به دنبال انقباضات عضله صاف رحمی ناشی از آزادسازی واسطه‌های شیمیایی به نام پروستاگلاندین‌ها بروز می‌کند.

    پروستاگلاندین‌ها با ایجاد انقباضات رحمی باعث کنده شدن پوشش سلولی سطح داخلی رحم و خونریزی قاعدگی می‌شود. ویتامین‌ای با تغییر عملکرد دو آنزیم در بدن باعث مهار تولید پروستاگلاندین‌ها می‌شود.

    در این مطالعه مصرف دارونما و ویتامین‌ای به طور تصادفی در ‪ ۲۷۸‬دختر ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۷‬ساله مبتلا به دیس منوره یا قاعدگی دردناک اولیه بررسی شد. مصرف ویتامین‌ای به میزان ‪ ۲۰۰‬میلیگرم دو بار در روز دو روز قبل از شروع دردهای قاعدگی تا روز سوم قاعدگی به مدت چهار ماه با کاهش چشمگیر طول مدت دردهای شدید ناشی از انقباضات رحمی توام بود. با مصرف ویتامین ای مصرف ایبوپروفن از ‪ ۸۹‬درصد در گروه کنترل به ‪ ۴‬درصد در بین مصرف‌کنندگان این ویتامین رسید.

    دوز مصرفی ویتامین‌ای در مقایسه با دوز توصیه شده روزانه ‪ ۲۰‬میلیگرم زیاد به نظر می‌رسد هرچند مصرف ویتامین‌ای با این دوز عوارض جانبی به همراه ندارد.

    دانشمندان آمریکایی مصرف ویتامین‌ای را تا ‪ ۱۰۰۰‬میلیگرم در روز مجاز می‌دانند.

    به این ترتیب می‌توان با مصرف ویتامین‌ای بدون هیچ عارضه جانبی از دردهای قاعدگی پیشگیری کرد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.