مصرف مواد غذايي سالم و مبارزه با استرس

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #81947
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    آب
    روز خود را با مصرف یك ليوان آب پرتقال تازه يا آب ميوه‌هاي طبيعي حاوي ويتامين C شروع كنيد براي اين كه وقتي بدن تحت استرس است به ويتامين C بيش‌تري احتياج دارد. يك ليوان آب ميوه تازه، نياز اضافي بدن را تأمين مي‌كند در بقيه روز هم مصرف آب توصیه می‌شود (نوشيدن حداقل 8 ليوان آب بدن را از بي‌آبي حفظ مي‌كند و مانع تحمل استرس اضافي براي بدن می‌شود.)

    مواد غذايي فيبردار

    مصرف يك عدد موز، مواد غذايي با فيبر زياد و ماست كم چرب دروعده صبحانه توصیه می‌شود؛ چرا كه موز منبع غني ويتامين B6 است كه براي سوخت و ساز لازم است، به خصوص زماني كه سرعت سوخت و ساز بدن در مواقع استرس بیشتر است. اصولا دستگاه گوارش افراد، استرس وارد شده را احساس مي‌كند بنابراين دريافت مواد غني از فيبر در طول روز كمك مي‌كند تا طوفان ايجاد شده در اين دستگاه فروكش كند.
    در مورد دریافت ویتامین‌ها به این نکته توجه شود که مصرف مكمل‌هاي اضافي ويتامين B به دلیل احتمال تحمیل استرس اضافي به بدن ضرورتی ندارد.

    ماست
    ماست به عنوان خوردنی استرس زدا به ویژه‌ برای مصرف در فصل تابستان بسیار مفید است، چون سبک بوده و هضم آن هم آسان است. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می‌گوید: ماست یا هر محصول لبنی كم چرب دیگر غنی از ماده‌ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. به بیانی دیگر پروتئین‌ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می‌دهند و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می‌سازد وجود چربي در مقدار كم نیز حامي خوبي براي سيستم ايمني بدن به حساب می‌آید.

    قهوه

    مصرف بیش از يك فنجان قهوه در طول روز توصیه نمی‌شود و باید از مصرف مواد غذايي حاوي كافئين در بقيه روز خودداري شود زیرا كافئين كليه دستگاه‌هاي بدن را تحت تأثير قرار داده و فعاليت بدن را افزايش و سرعت جذب املاح را كاهش مي‌دهد بعلاوه كافئين زیاد اضطراب را زياد مي‌كند و در واقع اين آخرين چيزي است كه بدن به آن احتياج دارد.

    غلات
    باید به‌طور جدی در مقابل تمايل به مصرف شيريني و شكر و مواد غذائی حاوی قندهای ساده به عنوان ميان وعده مقاومت شود. برعکس مصرف غلات كامل، نان كم چرب تهيه شده با شير و انواع كيك‌هاي ساده‌ خانگي توصیه می‌شود.

    شكلات

    مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌کاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد.

    ماهي

    ماهی هم جزء خوراکی‌های ضد استرس و آرامش بخش است. ماهی منبع غنی از چربی‌های امگاـ۳ است و همینطور حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌ B6 و B12 است که برای مقابله با استرس مفید می‌باشد. در واقع ویتامین B12 یکی از مهمترین مکمل‌ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب افسردگی شود.

    چاي

    مصرف چای نظیرچای سبز وچای سیاه در شرايط عادی واسترس قابل توصیه است که ضمن کنترل کالری‌ها، خلق و خوی فردرا نیز بهتر کرده وآرام می‌کند .ضمنا چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی نیز تاثیر شگفت‌انگیزی روی بدن انسان دارند و می‌توانند مثل یک داروی مسکن اثر آرام بخشی داشته باشند.

    بادام
    بادام یک خوردنی ضد استرس است که سرشار از ویتامین B2 و ویتامین E، منیزیم و روی می‌باشد. ویتامین‌های B و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق و خوی انسان را تنظیم و فرد را آرام می‌کنند. «روی» هم می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامین E هم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان مولکول‌های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می‌سازد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.