مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی محلی ممنوع!

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79766
    e.amini
    مشارکت کننده

    برخی خانواده‌ها به دلیل آن‌که هیچ فرآیندی روی شیر خام محلی انجام نشده و یک محصول کاملا طبیعی است و از سوی دیگر به دلیل پرچرب بودن آن را بر شیرهای صنعتی ترجیح می‌دهند و همیشه شیر مصرفی خود را از مغازه‌های عرضه‌کننده فرآورده‌های لبنی فله‌ای یا اهالی روستا تهیه می‌کنند، اما باید بدانید عمده‌ترین بیماری‌هایی که از طریق این شیرها منتقل می‌شود تب مالت، سل و تب کیو است. این شیرها در صورت جوشیده شدن خانگی به‌دلیل فرآیند حرارتی ناقص نه‌تنها ارزش تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد، بلکه یک‌سری از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در آن باقی می‌ماند که برای سلامت مصرف‌کننده مخاطره‌آمیز است. نکته مهم‌تر آن‌که بیشتر این شیرها با دست‌هایی آلوده درون ظروفی غیربهداشتی دوشیده می‌شود و مو، خون یا فضولات دام حداقل چیزهایی است که وارد آن می‌شود. از سوی دیگر در صورت فساد محصول، افراد غیرمتعهد با افزودن جوش‌شیرین یا آب‌ژاول، مزه تند و طعم نامطلوب شیر را مخفی می‌کنند.

    #101401
    madjd
    مدیرکل

    آیا نظارتی بر کار کسانی که لبنیات محلی را تهیه و توزیع میکنند نیست؟

    #101414
    e.amini
    مشارکت کننده

    محسن مشکات، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار داشت: تا زمانی که مواد خام دامی فرآوری نشده و تبدیل به فرآورده خاصی نشوند، نظارت بر سلامت آنها به عهده دامپزشکی است.
    نظارت بر سلامت محصولاتی نظیر ماست، پنیر و غیره به عنوان محصولات فرآوری شده به عهده وزارت بهداشت است.
    مشکات در پاسخ به اینکه با این تعریف دامپزشکی فقط می تواند بر سلامت شیر خام نظارت داشته باشد، پس تکلیف نظارت بر محصولات محلی عرضه شده در برخی مغازه ها که قاعدتا از شیر غیر پاستوریزه تولید می شوند، چه خواهد بود، گفت: شیر خام این محصولات به طور حتم در کارگاه یا مکان خاصی تبدیل به پنیر و ماست می شود.
    وی ادامه داد: تا زمانی که این شیر در کارخانه یا کارگاهی فرآوری نشده باشد، سازمان دامپزشکی بر سلامت آن نظارت می کند اما پس از آنکه فرآوری روی آن انجام شد، باید بازرسان وزارت بهداشت وارد عمل شوند.
    معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی بیان داشت: در مورد گوشت به دلیل آنکه عمل فرآوری خاصی روی آن انجام نمی شود نظارت بر سلامت دام و گوشت از زمان ذبح تا بسته بندی و عرضه در قصابی ها و سوپرمارکت ها، به عهده دامپزشکی است.
    وی اضافه کرد: وقتی گوشت تبدیل به سوسیس، کالباس یا همبرگر شده و روی آن فرآوری انجام شود، نظارت بهداشتی به عهده وزارت بهداشت است.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.