قرص هاي لاغري واقعا در زندگي خانمها چقدر كارآيي دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70549
    susan
    مشارکت کننده

    قرصهاي لاغري و به طور كلي انواع قرص هاي رژيم غذايي مباحث و سئوالات فراواني را در محافل پزشكي و تخصصي موجب شده اند. مهمترين اينگونه سئوالها چنين است: آبا براستي همانگونه كه تبليغات و اطلاعيه ها ادعا مي كنند، اين قرص ها نتايج تضمين شده و مطمئن دارند؟ آيا واقعا با خوردن چند قرص كوچك مي توان به همين راحتي بر چاقي و اضافي وزن غلبه كرد؟ و آيا مصرف اينگونه قرصها عوارضي را در پي داشته اند و موجب خطرات جسمي هم شده اند؟ بعد از اينكه قرص هاي لاغري و انواع مختلف قرص هاي رژيم غذايي در قفسه هاي داروخانه ها و عطاري ها به صورت يك كالاي تجاري درآمد كه غالبا هم بدون نسخه و اساسا بدون تجويز پزشك در اختيار مصرف كنندگان و مشتريان قرار داده شد اين سئوالات هم صورت جدي تري به خود گرفت.
    قرص هاي لاغري از تركيباتي تشكيل شده اند كه سيراتونين مغز كه مسئوليت احساس گرسنگي و سيري را بر عهده دارد تاثير مي گذارد. يعني اين تركيبات احساس گرسنگي و ميل غذا را در شخص تا حدود بسياري از بين مي برند. پزشكان امريكايي در 18 مورد بررسي بر روي كساني كه اضافه وزن و چاقي مفرط داشتند و از قرص هاي لاغر كننده استفاده مي كردند انجام دادند. اغلب اين افراد از قرص هاي DEXFENFIURANINJI)) و خوراكيهايي كه كالري حرارتي آنها را كاهش مي داد استفاده مي كردند كه اين مواد وزن آنها را حدود 3 تا 11 كيلو گرم پايين مي آورد. علي رغم اينكه اين قرص ار كم خطرترين انواع قرصهاي لاغري به شمار مي آمد اما يك رشته تاثيرات جانبي بر مصرف كنندگان عارض شد به طوريكه 15 درصد از مصرف كنندگان دچار اسهال شده، 3 درصد دچار خشكي دهان و عده اي نيز از سر دردهاي شديد و بي خوابي و در موارد نادري از فراموشي موقت شكايت داشتند. حالا در اين گزارش مي خواهيم اين قرص ها را بشناسيم.
    هر سه ماه 15 كيلو كاهش وزن اما ….
    فنوگلرامين و فنوترمين: از جمله قرصهاي لاغر كننده تركيبي از دو قرص فنوترمين و فنوگلرامين است كه اين قرص ها مي توانند در طول سه ماه تا 15 كيلو وزن مصرف كننده را كاهش دهند. اما عوارض جانبي كه در سه چهارم يا 75% مصرف كنندگان مشاهده شده است؛ خشكي حلق، احساس سستي و كسالت، سرگيجه و اسهال همراه با آشفتگي هاي عصبي و خستگي و بي خوابي بوده است. تمامي قرصهاي رژيم چاقي و لاغري از جمله فنوگلرامين باعث بروز التهابات ريوي مي شود لذا پزشكان توصيه مي كنند كه خوردن قرص هاي فنوگلرامين بسيار كم باشد و يا بهتر است كه كلا از آن اجتناب شود. اما در مورد فنوترومين پزشكان احتمال داده اند كه اين قرص در بروز بيماريهاي قلبي نقش داشته باشد به همين دليل اغلب پزشكان از تجويز اين دارو و يا استفاده از آن را به مدت بيش از سه ماه اجتناب مي كنند.
    فقط سه ماه فقط سه كيلو!
    PPA-Phenylpropanolamine: از جله قرص هاي لاغري است كه در تركيب آن موادي چون اكوتريم و ديكساتريم وجود دارندكه اين تركيبات تا حدود زيادي احساس گرسنگي را كنترل مي كنند. مصرف اين قرص باعث مي شود كه مصرف كننده هر هفته نيم كيلو يعني ماهي 2 كيلو و در يك فصل 6 كيلو كاهش وزن داشته باشد. در مقابل باعث بروز عصبانيت سريع و سرگيجه شخص مصرف كننده مي شود. اين قرص براي مدت كوتاهي كارايي دارد زيرا مدت استفاده از اين قرص ها محدود به سه ماه است و استفاده از اين قرص بيشتر از سه ماه براي بيشتر از همان 6 كيلو كاهش وزن تاثيري در كنترل گرسنگي و غلبه بر ميل شديد به غذا نخواهد داشت. بنابراين بعد از مدتي روند افزايش وزن آغاز خواهد شد و دوبار به ميزان اوليه خواهد رسيد.
    15مورد مرگ در مورد يك قرص آمريكايي!
    افيورا: اين قرص با وجود اينكه مدت زيادي است كه به بازار آمده ولي همچنان تحت آزمايش ها و بررسي هاي كارشناسان قرار دارد. طبق گزارش هاي دقيق مصرف اين قرص در امريكا 400 مورد نتايج عكس داشته و در 15 مورد موجب مرگ مصرف كننده شده است. مصرف اين قرص در حين اينكه ميل به غذا را كم مي كند باعث تند شدن ضربان قلب نيز مي شود و مصرف كننده را عصبي مزاج كرده و حتي باعث سكته مغزي نيز مي شود. در حال حاضر مصرف اين قرص و يا حتي داروهايي كه شامل «افيدرمين» هستند در برخي ايالت هاي آمريكا از جمله نيويورك ممنوع شده است. «كروميوم بيكولينات» اين قرص از دسته قرص هايي است كه مي توان آن را در اغلب عطاري ها يافت كه بيشتر هم به صورت يك ماده غذايي و بدون نسخه پزشك در اختيار متقاضي قرار ميگيرد. اين قرص احتمال ابتلا به انواع سرطان را در شخص افزايش داده و قند خون را افزايش مي دهد. FDA)) يا سازمان بهداشت و تغذيه آمريكا بعد از مدتي تحقيق و بررسي بر روي انواع قرص هاي لاغري اعلام كرد كه حتي جديدترين و پيشرفته ترين قرص هاي لاغري هم مي تواند داراي عوارض جانبي باشد به همين خاطر تاكيد كرد نبايد خودسرانه و بدون تجويز پزشك از اين نوع قرص ها استفاده كرد و بلكه اين قرص ها لازم است حتما تحت نظارت پزشك مصرف شود.
    نتايج استفاده از قرص هاي لاغري
    كساني كه وزن آنها 30% بيشتر از حد طبيعي باشد اگر به پزشك مراجعه كنند به احتمال بسيار زياد پزشك به آنها قرص هاي لاغر كننده را تجويز مي كند. البته پزشكان بر خطرات قرصهاي لاغري واقفند و در صورتي اين قرص هاي را تجويز مي كنند كه خطرات ناشي از افزايش وزن بيشتر از عوارض مصرف اين قرص ها باشد. در صورتي كه چاقي و اضافه وزن مشكل خاصي را براي شخصي ايجاد نكرده باشد، بهتر است از قرص هاي لاغر كننده استفاده نشود. به طور كلي تحقيقاتي كه بر روي اين قرص ها انجام شده است نشان مي دهد كه كاركرد اين قرص ها بسيار محدود است و اغلب پزشكان معتقدند كه استفاده از قرص هاي لاغري زماني كارآمد خواهد بود كه در كنار آن رژيم غذايي مناسب و تمرينات ورزشي هم وجود داشته باشد، چرا كه اگر فقط به قرص هاي لاغري اكتفا شود بعد از مدتي اين قرص ها كنار گذاشته مي شود و مصرف آنها قطع مي شود و وزن اوليه انسان دوباره به ميزان قبلي خود بازخواهد گشت. در برخي موارد هم اين قرص ها با تركيبات شيميايي آميخته شده اند كه به نوبه خود خطرات ديگري را هم در پي خواهند داشت. برخي چنين تصور مي كنند كه خوردن قرص هاي لاغر كننده به سرعت وزن آنها را از بين خواهد برد و وزن آنها را به حد عادي خواهد رساند، به همين خاطر با تمايل تام و كامل به مصرف اين قرص ها روي مي آورند و حتي با فواصل بسيار كمي و بدون زمان بندي خاصي اين قرص ها را مي بلعند. همين ميل به مصرف قرص مقدمه يي براي خطرات جسمي بزرگ خواهد بود.در هر صورت اگر مي خواهيد اضافه وزن خود را از بين ببريد و دچار مشكلات جسمي و ناراحتي هاي ناشي از مصرف قرص هاي لاغر كننده نشويد بهترين طريق اين است كه با استفاده از رژيم غذايي مناسب و انجام تمرين هاي ورزشي منظم و با برنامه وزن خود را كاهش دهيد. تجربه نشان داده است كسانيكه اضافه وزن داشته و برنامه غذايي و ورزشي مناسبي را براي خود اتخاذ كرده اند بدون استفاده از هيچ قرص و يا داروي شيميايي توانسته اند وزن خود را در مدت كوتاهي از 5 تا 10 كيلو كاهش دهند.
    يك جدول استثنايي براي اينكه خطرات افزايش وزن و بيماري هاي ناشي از آن را بشناسيم
    آيا شما هم در معرض خطر ناشي از افزايش وزن و بيماريهاي ناشي از آن قرار داريد؟ براي اينكه به ارتباط قد و ميزان چربي موجود در بدن خود پي ببريد كافي است نگاهي به ستون جدول زبر بياندازيد. در ستون اول از سمت راست ميزان طول قد به سانتيمتر و در ستونهاي بعدي ميزان احتمالي وزن و در بالاي هر كدام از ستونها درصد چربي موجود در آن وزن، درج شده است. به عنوان مثال اگر قد 1.76و وزن 65 باشد ميزان چربي موجود در بدن 23% خواهد بود. اگر شاخص ميزان چربي موجود در بدن از 27% گذشت نسبت ابتلا به مرض قند و بيماريهاي قلبي و سرطان بالا خواهد بود و لازم است كساني كه وزن و ميزان چربي در منطقه خطر قرار دارد نسبت به كاهش وزن و ميزان چربي بدن آنها در منطقه خطر قرار دارد نسبت به كاهش وزن و كنترل برنامه غذايي خود اهتمام بيشتري بورزند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.