فواید ورزش و فعالیت بدنی برای افراد مسن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #84069
    e.amini
    مشارکت کننده

    تعداد افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند تا۲۰ سال آینده دو برابر میشود. بیشتر آنها نیز در کشورهای در حال توسعه خواهند بود. کاهش و به تأخیر انداختن ناتوانی مربوط به سالمندی یک مساله عمده در بهداشت عمومی است و فعالیت بدنی میتواند نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلامت در تمام سنین داشته باشد. فعالیت بدنی به علاوه رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار به عنوان راهی موثر و با صرفه جویی برای ترفیع بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد کم یا متوسط میباشد.
    برای مردم در تمام سنین فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت زندگی از راه های گوناگون می شود. فواید جسمی شامل بهبود و افزایش تعادل،قدرت عضلات،پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش خطر بیماری های مرتبط با قلب و عروق،هماهنگی در حرکت اعضا بدن، انعطاف پذیری و … است. از جمله فواید روحی و روانی ورزش برای سالمندان کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، پیشگیری و درمان افسردگی می باشد.

    جلسات ورزشی سازماندهی شده متناسب با سطح آمادگی فرد،یا پیاده روی ساده میتواند شانس یافتن دوستان جدید، داشتن ارتباط با جامعه و کاهش احساس تنهایی روحی و روانی را افزایش دهد. همانگونه که برای سایر سنین مطرح است سالمندان میتوانند با مشارکت در فعالیت بدنی از آن لذت ببرند. پیادهروی، شنا، نرمش های ساده و حرکات کششی، باغبانی، رقص، گردش و یوگا و حرکات ساده پیلاتس بهترین فعالیت برای سالمندان میباشند.

    مهمترین فواید ورزش برای سالمندان کاهش خطر ابتدا به بیماری های گوناگون به میزان قابل توجهی است . به چند مورد از اثرات فوق العاده ورزش در پیشگیری از بیماری در زیر نگاه کنید:

    * خطر بروز بیماری های قلبی و سکته را 35 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز بیماری دیابت نوع دو را 50 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز بیماری استئوآرتریت را 83 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز شکستگی لگن را 68 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز افتادن را 30 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز سرطان روده را 20 درصد کاهش می دهد.

    * خطر مرگ زودرس را 30 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز افسردگی را 30 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز زوال عقل را 30 درصد کاهش می دهد.

    * خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد به میزان قابل توجهی

    لازم است سالمندان قبل و در حین شروع ورزش یا هر نوع فعالیت بدنی که سبب افزایش ضربان قلب می شوند به نکات زیر توجه داشته باشند:

    1- برای افراد سالمند لازم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کند تا پزشک سطح مناسب فعالیت بدنی را برای آنها مشخص کند.

    2- به یاد داشته باشید که با افزایش سن، ورزش شدید می تواند خطری برای سلامت قلب شما باشد. سعی کنید قبل از ورزش، مدت 10 دقیقه بدن خود را آماده و گرم کنید.

    3- توقف ناگهانی ورزش نیز می تواند موجب تجمع خون در پاها و افزایش فشار بر قلب شود. پس بهتر است قبل از اتمام ورزش نیز 10 دقیقه بدن خود را سرد کنید.

    4- اگر بیش از حد ورزش کنید، ممکن است دچار تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و احساس لرزش شوید. پس به ندای بدن خود گوش دهید.

    5- به تدریج میزان فعالیت های خود را زیاد کنید و یا هر ورزشی را به میزان 5 تا 10 درصد افزایش دهید.

    6- خوب نشستن و خوب ایستادن را در طول تمرینات ورزشی رعایت کنید، زیرا قرارگیری خوب بدن از مفاصل محافظت می کند و از هر گونه آسیبی جلوگیری می کند.

    7- خوب تنفس کردن را یاد بگیرید و هیچ گاه نفس خود را نگه ندارید. سعی کنید هوا را از طریق بینی وارد بدن کنید و از راه دهان خارج کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.