فواید شیر مادر

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87239
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند، تغذیه با شیر مادر، باید از هنگام تولد تا انتهای ماه ششم زندگی نوزاد ادامه پیدا کند.

    در پایان ماه ششم زندگی نوزاد، باید غذاهای مایع، میوه ها و سبزیجات له شده به شیر مادر اضافه شود.
    به علاوه:
    – تغذیه با شیر مادر باید یک ساعت پس از تولد نوزاد آغاز شود.
    – تغذیه با شیر مادر نباید منوط به درخواست نوزاد باشد.
    – بطری شیر و پستانک باید کنار گذاشته شوند.
    فواید تندرستی برای نوزادان
    شیر مادر غذایی ایده آل برای نوزادان و شیرخواران است. این ماده غذایی کلیه مواد مغذی که نوزادان و شیرخواران برای رشد و حفظ تندرستی نیاز دارند را تامین می کند. این ماده غذایی حاوی آنتی بادی هایی است که نوزادان را در مقابل بیماری های مختلف – اسهال و ذات الریه – حفاظت می کند. همچنین، شیر مادر در دسترس و مقرون به صرفه است.
    فواید برای مادران
    تغذیه نوزادان با شیر مادر برای مادران نیز سودمند است. تغذیه انحصاری با شیر مادر به طور طبیعی با پیشگیری از بارداری مجدد همراه است. همچنین، به مادران برای بازگشت به وزن ایده آل و مقابله با چاقی کمک می کند و خطر بروز و ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را در میانسالی و سالمندی کاهش می دهد.
    فواید بلند مدت برای کودکان
    فارغ از فواید قطعی شیر مادر برای نوزادان و شیرخواران، به حفظ تندرستی کودکان در نوجوانی، جوانی و بزرگسالی کمک خواهد کرد. جوانان و بزرگسالانی که در نوزادی با شیر مادر تغذیه شده اند در مقایسه با همسالان شان که چنین نیستند، کمتر به چاقی و دیابت نوع دو مبتلا می شوند.
    علت مخالفت با شیر خشک چیست؟
    شیر خشک فاقد آنتی بادی های شیر مادر است. وقتی شیر خشک به درستی تهیه نشود و از آب ناسالم و شیشه شیر ضد عفونی نشده استفاده شود، احتمال ورود باکتری های عفونت زا به بدن نوزادان و شیرخواران افزایش می یابد. ابتلا به سوء تغذیه می تواند نتیجه خوراندن بیش از اندازه شیر خشک رقیق شده به نوزادان و شیرخواران باشد.
    ویروس اچ آی وی و تغذیه با شیر مادر
    مادر آلوده به ویروس اچ آی وی می تواند این ویروس را در دوران بارداری، زایمان و تغذیه با شیر مادر به فرزندش انتقال دهد.
    مصرف داروهای ضد ویروس تجویز شده توسط پزشک خطر انتقال ویروس اچ آی وی به نوزاد را کاهش می دهد.
    با وجود این، تغذیه نوزاد با شیر مادر و مصرف داروهای ضد ویروس احتمال عدم انتقال این ویروس را به نوزاد افزایش می دهد.
    سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند مادران شیرده مبتلا به ویروس اچ آی وی باید داروهای ضد ویروس مصرف کنند تا احتمال آلوده شدن فرزندان شان به این ویروس کاهش یابد.
    حمایت از مادران ضروری است
    تغذیه با شیر مادر باید به مادران آموخته شود تا مشکلات این کار را به راحتی پشت سر گذارند. درد نوک پستان و ترس کافی نبودن شیر رایج است. استفاده از روش های مختلف بهداشتی حمایت کننده از تغذیه با شیر مادر، زمینه تشویق مادران برای ادامه تغذیه با شیر مادر را فراهم می کنند.
    شغل و تغذیه با شیر مادر
    بسیاری از مادران شاغل، پس از بازگشت به محل کار، تغذیه فرزندشان با شیر مادر را متوقف می کنند. برای پیشگیری کردن از این کار، کارفرمایان باید محلی امن، ایمن و آرام ایجاد کنند تا زنان شاغل با فراغ بال فرزندان شان را تغذیه کنند.
    قدم بعدی: آغاز تدریجی مصرف غذاهای جامد
    در پایان ماه ششم زندگی نوزاد، باید از غذاهای جامد له شده به عنوان مکمل تغذیه با شیر مادر استفاده شود. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده موارد زیر به دقت رعایت شود:
    – تغذیه با شیر مادر باید پس از آغاز تغذیه با غذاهای جامد کاهش یابد.
    – مواد غذایی باید با قاشق به کودکان خورانده شوند.
    – مواد غذایی باید در مکانی بهداشتی و ایمن نگهداری شوند.
    – باید برای آموختن روش مصرف غذاهای جامد به کودکان زمان کافی اختصاص داد.[/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.