فواید شیردهی برای مادر و کودک

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78188
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]شیردهی مادر بعد از زایمان چربی‌های اضافی بدن مادر را که در جریان بارداری ایجاد شده از بین می‌برد. بدن مادر برای تولید شیر نیاز به کالری دارد و برای رفع این نیاز از ذخایر چربی بدن استفاده می‌کند که با استمرار شیردهی این ذخایر چربی از بین می‌روند و بدن به حالت قبل از بارداری برمی گردد.
    شیردهی در سلامت مادر نقش به سزایی داشته و از بروز چاقی، سرطان‌های پستان و تخمدان جلوگیری می‌کند. همچنین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در سنین نوجوانی کمتر به چاقی مبتلا می‌شوند.
    مایع زرد رنگ کلستروم معروف به آغوز در همان ساعات اولیه تولد نوزاد نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد داشته و گرچه در ساعات اولیه مقدار کمی از آن وجود دارد اما همان مقدار کم برای تغذیه نوزاد کافی است. کلستروم (آغوز) حاوی پروتئین و ویتامین آ بوده و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها به ویژه عفونت‌های تنفسی موثر است. آغوز در ساعات اولیه تولد موجب تحریک روده شده و امکان خارج شدن موادی از روده را فراهم می کند که باعث ابتلای نوزاد به زردی می شوند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون سوء تغذیه، اسهال و عفونت‌های تنفسی قرار می گیرند. [/align]

    #101099
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    در واقع فواید شیردهی کاملاً دو طرفه است؛ هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است .

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.