فواید روزه داری

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77484
    madjd
    مدیرکل

    روزه‌داري براي حفظ سلامت بسيار با اهميت است و در صورتي که خوراک روزه‌داران منطبق با دانش تغذيه و اصولي باشد روزه‌داري مي‌تواند به سلامت و نشاط بدن کمک کند. هنگام تغذيه خون فراواني به دستگاه گوارش سرازير مي‌شود به همين دليل پس از پايان غذا خوردن، بي‌حالي و کاهش توان فعاليت فکري به سراغ انسان مي‌آيد اما روزه‌داري موجب مي‌شود تا با استراحت به دستگاه گوارش، خون کافي به سراسر بدن به خصوص دستگاه مغزي و عصبي برسد و به سلامت بدن و نيز ايجاد فرصت کافي فکري و همچنين عبادت سازنده کمک کند. اندکي بي‌حالي و احساس گرسنگي در روزه‌داري طبيعي است اما در صورتي که افراد سالم باشند، اندکي بي‌حالي و ضعف را تجربه مي‌کنند که تحمل آن خيلي سخت نيست ولي فشارهاي غيرطبيعي بر بدن را بايد با مشاوران و متخصصان تغذيه در ميان گذاشت.
    بدن انسان مقداري چربي به عنوان ذخيره انرژي نگه مي‌دارد که ممکن است مقداري کارتنوئيدهاي مصرف شده توسط فرد را در خود ذخيره کند که تغيير رنگ‌ مي‌دهند و به شکل فشرده درمي‌آيند و با روزه‌داري امکان استفاده از اين ذخيره انرژي فراهم مي‌شود. افرادي که چاق نيستند و اضافه وزن ندارند مي‌توانند چربي‌هاي زمان‌مند خود را بسوزانند و پس از پايان روزه‌داري چربي لطيف و تازه را جايگزين کنند.
    البته در مورد بيماري‌هاي خاص و افرادي که در معرض بيماري‌ سوءتغذيه هستند روزه واجب نيست و دين اسلام نيز روزه گرفتن را براي افراد ناتوان مضر مي‌داند. افرادي هم که بدون ميل وعده سحري روزه مي‌گيرند ممکن است که روزهاي ماه رمضان را بدون مشکل بگذرانند اما از نظر دانش تغذيه، سيري شکمي اهميتي ندارد و مهم سيري سلول‌ها است که ضعف در آنها باعث بروز سوءتغذيه و کاهش انرژي در بدن مي‌شود. نخوردن سحري همچنين موجب تورم بدن و چاقي ظاهري و نيز تجميع مواد زائد حاصل از سوخت چربي در بدن مي‌شود که خستگي در پايان روز، افت قند و کاهش يادگيري و دقت در افراد را به همراه مي‌آورد.

    #100828
    zghasemi
    مشارکت کننده

    متاسفانه شاهد هستیم افراد در مصرف سحری و وعده افطار زیاده روی می کنند و به جای بهره بردن از فواید ماه مبارک رمضان بر عکس در پایان و حتی در طول ماه، دچار مشکلات گوارشی و ضعف و .. می شوند

    #100849
    مریم
    مشارکت کننده

    می شه بگید برنامه رژیممون رو چطور تو ماه رمضان ادامه بدیم میان وعده ها و صبحانه و نهار و شام چه ساعتی باشه ؟ورزشمون و پیاده رویمون چی؟ با توجه به اینکه اذان مغرب 8.30 دقیقه است و یه ساعت قبل از ورزش و یه ساعت بعدش نباید چیزی بخوریم می شه یه زمان بندی خوب و دقیق برا ورزش و غذا برامون بگید ممنون از شما

    #100854
    zghasemi
    مشارکت کننده

    لطفا حتما از کارشناستون بخواهید جزوه مخصوص ماه مبارک رمضان را براتون ایمیل کنند و چنانچه حضوری تشریف میاورید یادآوری کنید که جزوه ماه رمضان را بهتون بدهند.
    اصول کلی در مورد وعده های غذایی به صورت زیر است:
    براي وعده سحري وعده نهار و براي وعده افطار وعده صبحانه را جايگزين كنيد. شام را نیز 45 دقیقه تا یک ساعت بعد از افطار میل کرده و ميان وعده عصر را نیز در این فاصله ميل نمایید.
    در مورد اجرای فعالیت بدنی هم می توانید هر ساعتی در روز فعالیت بدنی در نظر گرفته شده را اجرا نمایید. با توجه به اینکه هوا گرم است می توانید در منزل که خنکتر است ورزش کنید و یا به باشگاه های ورزشی بروید. ساعات ابتدایی روز که نسبتا سرحالتر هستید زمان مناسبتری برای اجرای ورزش و فعالیت بدنی است تا احتمال افت قند خون و ضعف کردن نداشته باشید اما بعد از افطار و شام هم می توانید بخشی از پیاده روی در نظر گرفته شده را انجام دهید.

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.