فلسفه چای ،از زبان بهلول

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70369
    matin
    مشارکت کننده

    فلسفه چای از زبان شیخ بهلول گنابادی:
    شیخ محمدتقی بهلول گنابادی (رحمة الله علیه) در این باره اشاره به داستانی دارد که ناپلئون فرانسوی به مردم کشورش گفت: اگر می خواهید بر مردم مشرق زمین تسلط پیداکنید، باید چای را در آنجا رواج دهیم تا آن مردم به چای معتاد شوند و حتی مردم از وی چگونگی این امر را جویا شدند. وی گفت: باید ابتدا پول جمع کنیم و با این پول برای ممالک اسلامی که مدرسه و بیمارستان ندارند، مدرسه و بیمارستان بسازیم و در آنجا چای را مرتب به خورد آنها بدهیم و بدین ترتیب هر کس 40/1 خرج خود را در صندوق نگهداشت تا پول هنگفتی جمع و با آن مدرسه و بیمارستان ساخته شد و چون در این مکان به مردم قبل از هر چیز دیگر چای خورانده شود آنها معتاد به چای می شوند و اگر به جایی رسیدند که بچه ای صبح از خواب پا شود و به جای نان اول بگوید چای، شما به هدفتان رسیده اید.
    وقتی من این داستان را شنیدم 6 ساله بودم، همانجا استکان چای خوردنم را به زمین زدم و شکستم و از آن تاریخ تا الان چای نخوردم.

    #97455
    ناشناس
    میهمان

    Matin عزیز من تحت تاثیر قرار گرفتم و در همین لحظه لیوان چای خود را بر زمین زدم و شکستم. آری این چای اسباب تسلط دشمن بر ماست و باید از شر این خدعه و نیرنگ رها شویم. شما تونستید من را تحت تاثیر قرار دهید و من را از شر نیرنگ دشمن نجات دهید.

    #97460
    madjd
    مدیرکل

    مرگ بر چای
    مرگ به نیرنگش

    حالا نمیشه یک بار در روز یک لیوان چای بنوشیم؟

    #97489
    v.fazel
    مشارکت کننده

    این طور که به نظر می رسد هدف اصلی ناپلئون، ترک زبانان ایرانی بودند…!!!
    البته من هنوز متوجه هدف اصلی آقای ناپلئون از این نیرنگ نشدم.لطفاً بیشتر توضیح دهید.

    #97507
    matin
    مشارکت کننده

    هدف : درآمد حاصل از تجارت ماده ای بود که مردم به آن اعتیاد پیدا کرده بودند.بزرگترین و سود آورترین تجارتها ،تجارت و فروش موادیست که جامعه به آن اعتیاد پیدا کرده است.و ترک آن میسر نیست.حالا هر چقدر هم که این ماده اعتیاد آور،گران باشد.یعنی براشون صرف داشت که مدرسه و بیمارستان بسازند که این وسیله ای برای تبلیغ چای شود.در برابر سود ناشی از تجارت چای ،هزینه ساخت مدرسه و بیمارستان قابل توجه نبود.

    #97508
    noor-maryam
    مشارکت کننده

    هرچیزی افراطش اعتیاده.انقدرها هم نباید تعصبی نگاه کرد.نیکوتین چای پایینه.اگه به این چیزا باشه که نمی شه نفس کشید.

    #97512
    matin
    مشارکت کننده

    منم میگم کم بخورید و کمرنگ.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.