عواملی که باعث ایجاد یبوست می شوند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66244
    Z.Ebadi
    مشارکت کننده

    استفاده ی کم‌ از فیبر: فیبر غذایی در روده‌ها هضم و جذب نمی‌شود. مدفوع مخلوط با فیبر، مقدار زیادی آب جمع می‌کند و به صورت توده حجیم و مرطوبی در می آید و عمل دفع را آسان‌تر می‌کند. چنانچه از مواد غذایی کم‌ فیبر مثل فست ‌فودها استفاده کنیم، باعث می‌شود که مدفوع بدون فیبر، کوچک و خشک شده و مدت طولانی در روده انباشته گردد و خیلی دیر و با سختی دفع شود.
    از مواد غذایی پرفیبر می‌توان به میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد که با مصرف کافی آنها می‌توان از بروز یبوست جلوگیری کرد. برخی به اشتباه تصور می‌کنند مصرف بعضی میوه‌ها سبب سنگینی و نفخ معده در آنها می‌شود، در حالی که مصرف میوه علائم گوارشی ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده سالم بودن میوه و موثر بودن آن است. توصیه‌ای که می‌توان به این افراد کرد این است که حتی ‌‌الامکان از مقدار کمتر مواد غذایی فیبردار شروع کنند و مقدار آن را به تدریج افزایش دهند.

    تحرک و فعالیت بدنی کم: معمولا در افرادی که دچار شکستگی استخوان شده‌اند و همچنین در افراد معلول و سالخورده به دلیل فعالیت بدنی و حرکتی کمتر، یبوست شیوع بیشتری دارد.

    عدم دفع به موقع: برخی از بزرگسالان و کودکان به دلیل کار فشرده یا سرگرمی یا بی توجهی، به موقع دستشویی نمی روند. عدم دفع به موقع مدفوع باعث می‌شود مایعات موجود در مواد دفعی جذب شوند و یبوست ایجاد گردد.

    مصرف کم مایعات: انسان روزانه به 6 تا 8 لیوان آب نیاز دارد و لازم نیست حتما این مقدار را به صورت آب مصرف کنیم، بلکه می ‌توان از آبمیوه طبیعی، چای کمرنگ و … نیز استفاده کرد.

    مصرف داروهای یبوست ‌زا: برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون، مکمل‌های آهن، داروهای ضد پارکینسون ، ضد حساسیت، ض دتشنج، ضد اسهال، استفاده مکرر از داروهای ملین، کلسیم کادبونت از دلایل بروز یبوست به شمار می‌روند.

    افزایش سن: با بالا رفتن سن، کم‌کم بدن ضعیف ‌تر می‌شود. سیستم اعصاب روده نیز با افزایش سن ضعیف می شود که همین امر باعث کاهش حرکات طبیعی روده و نیز کاهش احساس پُری در روده و کم‌ تحرکی آن می‌گردد و به دنبال آن یبوست بروز می‌کند.

    بیماری‌های یبوست‌ زا: بیماری‌های دستگاه عصبی مانند پارکینسون و ضایعه نخاعی، اختلالات تخلیه روده بزرگ و همچنین بیماری‌هایی که عضلات بدن را به صورت فراگیر درگیر می‌کنند نیز از دلایل یبوست محسوب می‌شوند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.