ضرورت مصرف آنتی اکسیدان ها در تالاسمی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #83933
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    در بیماران تالاسمی به علت افزونی آهن در بدن، خطر بیشتر از تخریب اکسیداتیو وجود دارد، در نتیجه مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی روزانه این افراد توصیه می شود.
    آنتی اکسیدان های اصلی عبارتند از:- ویتامین E- ویتامین C- کاروتنوئیدها- فلاونوئیدها
    ویتامین E مهم ترین آنتی اکسیدان در رژیم غذایی است.
    بهترین منبع ویتامین E روغن های گیاهی از قبیل روغن زیتون، روغن ذرت و روغن سویا است که بهترین آن روغن زیتون است، زیرا چربی آن به گونه ای است که به پیشگیری از بیماری های قلبی نیز کمک می کند.
    این ویتامین در میوه و سبزی های تازه یافت می شود.
    ویتامین C جذب آهن موجود در مواد غذایی غیرگوشتی از قبیل: تخم مرغ، شکلات، غلات، سبزی ها، میوه ها، سیب زمینی، هویج، لوبیا و عدس را افزایش می دهد. بنابراین با اینکه ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، ولی مصرف آن با مواد غذایی غیرگوشتی حاوی آهن ، برای بیماران تالاسمی توصیه نمی شود.
    پس بهتر است که میوه ها و سبزی ها را در فاصله ی دو وعده ی غذایی میل کنند و مصرف آن ها به هنگام غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن توصیه نمی شود. مقدار لازم سبزی ها و میوه ها برای تامین ویتامین C مورد نیاز، 5 واحد در روز است.
    کاروتنوئیدها نیز جزء آنتی اکسیدان ها هستند.
    مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها عبارتند از: هویج، کدو حلوایی، ذرت، سیب زمینی، انبه، پرتقال و سبزی هایی با برگ های سبز تیره.
    فلاوونوئیدها
    فلاوونوئیدها نیز آنتی اکسیدان هستند و در چای، میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.
    چای نه تنها مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد، بلکه باعث جلوگیری از جذب آهن مواد غذایی می شود، به ویژه اگر همراه با شیر مصرف شود.
    پریسا دامغانیان-کارشناس ارشد تغذیه ورژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.