صبحانه ، مهم ترین وعده غذایی کودکان و نوجوانان

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79716
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    عادت، موضوع بسيار مهمي در امر تغذيه است. مثلا اگر فردي خودش را به خوردن صبحانه و شام عادت دهد و ناهار نخورد بعد از مدتي به ناهار نخوردن عادت مي‌کند يا عکس اين هم مي‌تواند صادق باشد. نبايد فراموش کرد مهم‌ترين وعده خوراکي صبحانه است. گويي اينکه اگر صبحانه در زمان، مقدار و شرايط مناسب مصرف شود به نوعي تنظيم‌کننده حالت‌هاي گرسنگي و اشتها طي روز خواهد بود، اما نمي‌توان اين موضوع را به شکل دستوري درآورد به‌طوري که بگوييم همه بچه‌ها بايد صبحانه بخورند.

    اين امر به مديريت و شيوه زندگي افراد هم ربط دارد و اينجاست که بحث عادت هم مطرح مي‌شود. به بيان ساده کسي اشتها و ميل به صبحانه دارد که 45 دقيقه تا يک ساعت بعد از اينکه از خواب بيدار شد سر ميز صبحانه برود، بنابراين بچه‌اي که شب تا دير وقت بيدار است و صبح هم به سرعت از خواب بيدار مي‌شود و فقط وقت دست و صورت شستن دارد و بعد بايد بلافاصله سوار سرويس شود و به مدرسه برود مسلم است که به هيچ عنوان نمي‌تواند صبحانه بخورد. پس مهم‌ترين تاثير‌گذاري روي اين مساله برنامه‌ريزي زندگي است. بايد طوري برنامه را تنظيم كرد صبح که بچه‌ها از خواب بيدار مي‌شوند اشتهاي کافي براي خوردن اين مهم‌ترين وعده غذايي را داشته باشند تا بلکه در ساعات اوليه روز به بالاترين پتانسيل ذهني براي درک مطلب و توجه برسند.

    #101383
    madjd
    مدیرکل

    يكي از بهترين شيوه‌ها براي كسب اطمينان از موفقيت كودكان در مدرسه فراهم‌ كردن تغذيه مناسب روزانه براي آنها به ويژه در وعده صبحانه است. البته تنها خوردن صبحانه نمي‌تواند در بهبود عملكرد تاثير گذار باشد بلكه مهم اين است كه اين وعده غذايي متشكل از غلات سرشار از فيبر، ميوه‌ها و محصولات لبني باشد. صبحانه مغذي مي‌تواند شامل غلات با شير كم‌چرب، ماست، انواع توت، نان تست، تخم مرغ، آب‌ميوه‌هاي صد درصد طبيعي، پنيرو كره بادام زميني باشد.
    وعده غذايي مغذي به هوشيار بودن كودك در طول روز كمك مي‌كند. وعده نهاري نيز بايد شامل ميوه، سبزيجات و غلات باشد و چربي‌ها و مواد قندي در آن در حداقل ميزان ممكن در نظر گرفته شود.
    به گفته محققان، ايجاد تنوع در مواد مصرفي همچون نان و همچنين استفاده از ميوه‌هايي كه خوردن آنها براي كودكان ساده است، مي‌تواند در ترغيب آنها به داشتن برنامه غذايي سالم و مغذي موثر باشد

    #101384
    madjd
    مدیرکل

    اطلاعات ثبت شده در منابع تغذيه اي نشان مي دهد، کودکاني که 20 دقيقه قبل از آغاز کلاس، صبحانه ميل مي کنند، نسبت به گروهي که يک ساعت قبل صبحانه مصرف کرده اند تمرکز بهتر و نمرات بالاتري دارند. با توجه به اين نکته که بيشترين فعاليت فکري کودکان به ويژه در سنين مدرسه ساعات آغازين روز است پس صبحانه بايد شامل مواد غذائي باشد که بتواند يک سوم کل انرژي مورد نياز روزانه را (معادل 600 تا 700 کالري براي پسران و حدود 500 تا 600 کالري براي دختران) تأمين کند.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.