سلامت تعطيل نيست

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76106
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    تعطيلات اوقات فراغت است و فراغت يعني زماني براي رسيدن به آرامش و دادن فرصتي به جسم و روح تا خودشان را بازپروري کنند…

    اما گاهي در نظر گرفتن نکاتي در تعطيلات مي‌تواند کاملا اثر معکوسي بر سلامت جسم و روان ما داشته باشد تا جايي که بازگشت از تعطيلات را مثل بازگشتن از يک جنگ کند! اما مي‌توان به راحتي جلوي اتفاقات بد کوچک و بزرگ را گرفت.

    دست‌هايتان را مرتب بشوييد

    بله، خيلي ساده است. بسياري از ما در سفر بيمار مي‌شويم چرا که دست‌هايمان را خوب و به موقع نمي‌شوييم و باعث ورود ميکروب و آلودگي به بدنمان مي‌شويم. دست‌هايتان را با آب ولرم و صابون به مدت 20 ثانيه بشوييد. وقتي که عطسه مي‌کنيد حتما جلوي دهانتان را با دستمال بگيريد و اگر در آن لحظه دستمال نداريد ميان‌ آستين يا آرنجتان عطسه کنيد نه ميان دست‌هايتان که قرار است به فرمان ماشين بزنيد يا غذا درست کنيد و کودکتان را در آغوش بگيريد.

    گرم بمانيد

    حتما در سفر لباس گرم همراه خودتان داشته باشيد مخصوصا اگر بچه کوچک همراه داريد اين نکته را رعايت کنيد. بهتر است به جاي يک لباس گرم سنگين چند لباس سبک و گرم با خودتان همراه ببريد.

    استرستان را کنترل کنيد

    نيازي نيست مدام با يک متر و خط‌کش سلامتتان را اندازه‌گيري کنيد. با ديگران وارد بحث‌هاي استرس‌آور و بحث‌هايي که در آن اختلاف‌نظر داريد نشويد. انتخاب همسفر خوب و نگاه مثبت داشتن به وقايع با همه سختي‌هايش سلامت روان شما و اطرافيانتان را حفظ خواهد کرد.

    ايمن سفر کنيد

    عصباني رانندگي نکنيد و راننده را عصباني نکنيد؛ اگر خوابتان مي‌آيد يا دارويي مصرف کرده‌ايد که سطح هوشياري‌تان را پايين آورده سريعا کناري بزنيد و استراحت کنيد. کمربند خودتان و بچه‌ها را در طول سفر ببنديد. اگر سوار اتومبيلي هستيد که راننده رعايت نکات را نمي‌کند حتما به او هشدار دهيد و اگر اعتنا نکرد به پليس اطلاع دهيد. نترسيد، خجالت نکشيد و بگذاريد کسي در سفر صدمه نبيند و با خوشحالي و به اتفاق هم به خانه برگرديد.

    سيگار را فراموش کنيد

    به محيط باز و زيبايي رفته‌ايد، مهمان هستيد و از فضا و افراد در حال لذت بردن هستيد چرا خودخواهي و هوا را آلوده مي‌‌کنيد. اگر خودتان را دوست نداريد حداقل به ديگران احترام بگذاريد.

    مراقب بچه‌ها باشيد

    بچه‌ها در معرض خطرهاي بسياري هستند. از نيش‌زدگي گرفته تا افتادن پس کاملا مراقب آنها باشيد اما نه با نگراني و ترس و لرز. تنها کافي است از کمي فاصله آنها را مشاهده و در طول سفر مراقبت از آنها را بين بزرگسالان تقسيم کنيد. مراقب وسايل خطرناک، مثل چاقو غذاهايي که مي‌خورند، بازي‌هايي که مي‌کنند باشيد. اگر در حال پخت و پز هستيد آنها را از آن محل تا جايي که مي‌شود دور کنيد.

    غذاي سالم بخوريد

    هنگامي که مي‌خواهيد غذا بپزيد از تاريخ مصرف غذا، سلامت آن، تميز بودن ظرف و آلوده نبودن دست‌هايتان مطمئن شويد. تا حد امکان بين راه غذاهاي رستوران‌هايي که مجوز بهداشت ندارند را نخوريد. موادغذايي فاسدشدني را بيرون از يخچال نگذاريد.

    پيشگيري کنيد

    آسيب مادي و جسمي همه جا در کمين ماست اما اگر مراقب باشيم اتفاقي نمي‌افتد. شير گاز را هنگام خروج ببنديد. هنگام دوچرخه‌سواري سربچه‌ها کلاه کاسکت استاندارد بگذاريد. کبريت و فندک را از جلوي دست بچه‌ها دور کنيد. داخل پارکينگ و فضاي بسته بچه‌ها را در اتوميبل روشن نگذاريد. داخل فضاي بسته پخت‌وپز نکنيد.

    فعاليت داشته باشيد

    درست است که تعطيلات زمان استراحت است اما به اين معنا نيست که فعاليت فيزيکي‌تان را تعطيل کنيد بلکه بايد در عين حال که مواد شيرين کمتر مي‌خوريد کمي هم پياده‌روي و شنا کنيد تا در آخر تعطيلات دچار مشکل نشويد.

    چکاپ شويد

    بررسي قند، فشارخون، داروهايي که لازم داريد و واکسني که بايد به فرزندتان بزنيد قبل از سفر لازم و ضروري است و مي‌تواند نگراني شما را در طول تعطيلات که پزشکي در دسترس نيست، کمتر کند.

    منبع: مرکز پيشگيري از بيماري هاي ايالات متحده

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.