سلامت استخوانها در گرو مصرف کافی لبنیات و پروتئین در رژیم لاغری

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71928
    nikbakht
    مشارکت کننده

    تقویت و نگهداری حداکثر توده استخوانی در سنین جوانی ممکن است تحت تاثیر فاکتورهای: عدم فعالیت بدنی، کلسیم پایین رژیم غذایی و رژیمهای منجر به کاهش وزن قرار گیرد و تضعیف توده استخوانی بدن را به دنبال داشته باشد. گنجاندن مواد غذایی مکفی و مناسب به عنوان یکی از راهکارها برای پیشگیری از تضعیف توده استخوانی بدن است.
    لذا یک مطالعه جدید به هدف بررسی اینکه آیا دریافت بالاتر محصولات لبنی، کلسیم رژیم غذایی و پروتئین در طی رژیم غذایی و انجام ورزشهای منجر به کاهش وزن، می تواند فاکتورهای سلامت استخوان را تحت تاثر قرار دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل زنان دچار اضافه وزن و چاقی در سنین قبل از یائسگی بودند. 90 شرکت کننده به طور تصادفی در 3 دسته 30 نفره جای گرفتند: 1- گروه با مصرف پروتئین و لبنیات بالا (HPHD) 2- گروه با مصرف پروتئین کافی و لبنیات متوسط (APMD) 3- گروه با مصرف پروتئین کافی و لبنیات کم (APLD). همانطور که از نام گروهها مشخص است؛ مقدار پروتئین و غذاهای لبنی و کلسیم در این 3 گروه متفاوت بود. ارزیابی های شامل اندازه گیری بیومارکر های بازگردش استخوانی در سرم و ادرار، استئوپروتگرين (OPG)، ليگاند فعال كننده گيرنده فاكتور هسته اي κB (RANKL)، پاراتورمون(PTH)، 25-هیدروکسی ویتامین دی، لپتین و آدیپونکتین در هفته 0 و 16 بودند.
    نتایج ارزیابی ها حاکی از آن بودند که رژیم های غذایی کم کالری که حاوی مقادیر بیشتری از محصولات لبنی، کلسیم غذایی و پروتئین به همراه فعالیت بدنی روزانه بودند تاثیر مطلوبی بر روی بیومارکرهای مرتبط با سلامتی استخوان داشتند و بالعکس آن. در نتیجه مصرف مقادیر بالا از لبنیات و پروتئین در رژیم های لاغری در کنار فعالیت بدنی برای حفظ توده استخوانی مفید می باشند.

    The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism November 2, 2011 jc.2011-2165

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.