زولبیا بامیه!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67738
    s.samadi
    مشارکت کننده

    زولبیا وبامیه از جمله شیرینی های سنتی ما برای ماه مبارک رمضان است که برای خریدنش گاه مردم در صف های طویل می ایستند تا این شیرینی پرقند وچربی والبته خوشمزه را به سر سفره افطار برسانند. اما باید بدانیم که با مصرف بی رویه زولبیا وبامیه علاوه بر سیل کالری اضافی که به بدنمان سرازیر می کنیم ، چه بسا بسته به نوع روغنی که درتهیه این شیرینی بکاررفته است از اسید های چرب ترانس وخواص بیماریزایی آن بخصوص بیماری های قلبی عروقی وسرطان نیز بی نصیب نمانیم.

    مصرف زولبیا وبامیه اگر درشرایط بهداشتی تهیه شود و در حدود متعادل مصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند درحالی که مصرف انواع غیر بهداشتی آنها به قول متخصصین گوارش وکبد می‌تواند موجب بروز بیماریهای گوارشی نیزبشود . استفاده مکرر ازروغن هایی که به رنگ سیاه درآمده اند برای سرخ کردن زولبیا وبامیه حتی می تواند سرطان‌زا باشد. بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن ،روغن استفاده شده دورریخته شود وبرای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.

    چه نوع روغنی برای تهیه زولبیا وبامیه استفاده می شود؟

    روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید های چرب اشباع مهمترین عامل بروز بیماریهای قلبی عروقی درکشور ما بشمار می روند . در طي فرآيند توليد روغن نباتي جامد فرم طبيعي مولكول اسيد چــرب تغيير مي كند و يك اسيد چرب غير عادي ايجاد مي شود كه به آن “اسيد چرب ترانس” مي گويند.وجود اسيد چرب ترانس در روغن و چربي، نامطلوب و براي سلامتي مضر است و مي تواند موجب بروز بيماريهاي قلبي و عروقي و سرطان بشود.حتی زمانی که با به کاربردن روغن های مایع این خطرات کاهش می یابند ، هنوز کالری بالای زولبیا وبامیه به علت داشتن قند وروغن فراوان زمینه ساز چاقی واضافه وزن است . ضمن اینکه از نظر تغذیه ای ، مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث كاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذاودرنتیجه کمبود های تغذیه ای بوِیژه ریزمغذیها نیزمی شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.