رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به «ام اس»

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77471
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]بیماری های طولانی مدت مانند «ام اس» پیامدهایی مانند فرسودگی جسمی و ذهنی به همراه دارد. از جمله عوارض این بیماری می توان به خستگی مفرط، از دست دادن توانایی حرکتی و مشکلات ناشی از مصرف داروها اشاره کرد. در این میان رعایت یک برنامه غذایی سالم می تواند عوارض ناشی از این بیماری را تا حدی کاهش دهد. حتماً شما خبرهای زیادی را درباره رژیم های درمان کننده یا برطرف کننده «ام اس» شنیده اید.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان؛ باید دانست هنوز ادله ای مبنی بر این که این رژیم ها موثر است یا نه، به دست نیامده است. در واقع آن چه مشخص شده این است که این نوع رژیم ها در برخی موارد مضر است. در این مطلب به بایدها و نبایدهایی در زمینه رژیم غذایی بیماران مبتلا به ام اس اشاره شده است که خواندن آن را به بیماران و خانواده هایشان توصیه می کنیم.

    نباید چربی های اشباع شده زیادی به برنامه غذایی افزوده شود: چربی های اشباع شده از چربی های حیوانی به دست می آید و در بروز سرطان، بیماری قلبی و بیماری های حاد دیگر نقش دارد. برای این که بتوانید به آسانی چربی هایی را که باید محدود کنید به یاد بیاورید کافی است که بدانید چربی های اشباع شده در دمای اتاق جامد است.

    نباید با رژیم های غیراصولی کم کربوهیدرات وزن کم کنید: خستگی مفرط از علایم شایع «ام اس» است و داشتن یک برنامه غذایی نامتعادل علایم این بیماری را تشدید می کند.

    نباید لبنیات را از برنامه غذایی حذف کنید: یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای استروئیدی، ضعیف شدن استخوان ها یا همان پوکی استخوان است. این مشکل را می توان با مصرف لبنیات کم چرب مانند ماست چکیده غنی از پروتئین و سرشار از ویتامین C و D یا شیر برطرف کرد.

    مصرف سبزیجات فراموش نشود: میوه و سبزی های رنگی سرشار از ویتامین های حاوی آنتی اکسیدان است که از میلین محافظت می کند. میلین در بیماران مبتلا به ام اس، مورد حمله قرار می گیرد.

    باید اسید چرب امگا۳ و ۶ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید: منبع امگا۳ شامل ماهی آب سرد مانند سالمون و ماکارو و امگا۶ شامل مغز میوه، روغن های آفتاب گردان و گل گلرنگ است.

    در صورت لزوم وزن کم کنید: کم تحرکی به علت خستگی مفرط می تواند به چاقی و در نتیجه تشدید بیماری منجر شود. بهترین راه حل کاهش وزن است. البته از گرفتن رژیم هایی که در مدت کوتاه وزن زیادی کم می کند بپرهیزید و وزن خود را با اتخاذ برنامه غذایی صحیح به تدریج کاهش دهید.اگر لازم است وزن اضافه کنید: برخی داروهای تجویز شده برای درمان «ام اس» اشتها را کاهش می دهد. اگر در حفظ وزن سالم با مشکل مواجهید، سعی کنید وعده های کوچک اما در دفعات بیشتر مصرف کنید.

    درباره مصرف مکمل ویتامین D با پزشک مشورت کنید: ویتامین D برای تقویت استخوان مهم است و از آن جا که تاثیر مهمی روی سیستم ایمنی دارد، برای مبتلایان به ام اس مفید است.

    باید فیبر زیادی به برنامه غذایی اضافه کنید: یبوست یکی از علایم شایع ام اس است زیرا این بیماری در عملکرد روده بزرگ تداخل ایجاد می کند. داروها برای درمان این بیماری و بی تحرکی می تواند یبوست را تشدید کند. مصرف میوه و سبزی و غلات سبوس دار و ورزش منظم مانع از بروز یبوست می شود.

    مایعات فراوان مصرف کنید: داروهای «ام اس» می تواند باعث کمبود آب بدن شود. در نتیجه علایم خطر ام اس مانند عفونت مجرای ادراری، یبوست و خستگی مفرط افزایش می یابد. سعی کنید روزی ۶تا۸ لیوان آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه که آب بدن را کم می کند و ناراحتی مثانه به وجود می آورد، بپرهیزید.[/align]

    [/align]

    #100794
    zghasemi
    مشارکت کننده

    متاسفانه برای بیماران مبتلا به ام اس نظرات ضد و نقیض زیاد است اما مطلب شما گویای همه چیز بود

    #100803
    madjd
    مدیرکل

    مواد غذایی مضر برای بیماران MS :
    1- غذاهای چرب خصوصا گوشت های چرب و تمام چربی های حیوانی
    2- فرآورده های لبنی پرچرب
    3- سس های مایونز و تمامی سس های دارای چربی زیاد
    4- غذاهای بسیار شیرین ، كیك ، بیسكوئیت ، شیرینی و آب نبات
    5- غذاهای حساسیت زا مثل تخم مرغ ، شیر ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، مخمر ، نان گندم ، شكر، برخی از میوه ها ( بسته به واكنش بیمار ) ، مواد غذایی با رنگ های افزودنی مثل نوشابه ها یا با مواد نگهدارنده مثل كنسروها ، ادویه ، تمام میوه ها و سبزی هایی كه خوب شسته نشده اند یا با افزودن مواد شیمیایی رشد کرده اند که مواد باقیمانده روی آنها می تواند سمی و حساسیت زا باشد.بیمار باید با دقت در برنامه غذایی روزانه ، غذاهای حساسیت زا را شناخته و آنها را حذف كند.
    6- قهوه ، الكل ، كولا و چای

    #100804
    madjd
    مدیرکل

    مواد غذایی مفید برای بیماران MS :
    1- چربی های اُمگا-3 و اُمگا-6 . منبع غذایی اصلی اسیدهای چرب اُمگا-3 انواع ماهی بخصوص ماهی ساردین و سالمون است و سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد.
    اسیدهای چرب اُمگا-6 نیز در روغن های غیر اشباع گیاهی مثل روغن ذرت ، روغن کانولا، روغن سویا ، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان وجود دارد.
    2- میوه ها و سبزی های تازه و تمیز ( سبزی های دارای برگ سبز پررنگ )
    3- جوانه ها خصوصا جوانه یونجه كه باید موقع شروع به جوانه زدن مصرف شود.
    4- پودر جلبك آب های تازه که به صورت بسته بندی شده در برخی فروشگاه ها موجود است.
    5- مایعات : آب تازه و تصفیه شده 2 لیتر ( 8 لیوان ) در روز، سایر چای های گیاهی به جای چای معمولی و آب میوه رقیق شده

    #100806
    e.amini
    مشارکت کننده

    بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس از یبوست رنج می برند برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود از میوه های ملین مثل انجیر، آلو، گلابی و … استفاده کنند. برای کاهش عوارض جانبی داروهای بیماران مبتلا به ام.اس، مصرف منظم و متعادل مایعات در طول روز، سبزیجات سبز رنگ و سالادی، توصیه می شود.

    #100809
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]کاملا درسته خانم قاسمی عزیز، حتی در برخی اوقات به بیماران مبتلا به ام اس توصیه میشه که برخی گروه های غذایی مانند لبنیات را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنند. درحالیکه به علت مصرف کورتون دریافت مقادیر کافی کلسیم ضروری است و این بیماران فقط باید از مصرف لبنیات پرچرب اجتناب کنند. علاوه براین مراکزی مانند انجمن ام اس آمریکا تا به حال موثر بودن حذف برخی گروه های غذایی را در این بیماران تائید نکرده اند. [/align]

    #100814
    zghasemi
    مشارکت کننده

    ممنون از دکتر مجد عزیز
    فکر می کنم اگر مطابق توصیه هرم غذایی رفتار بشه هیچ مشکلی برای این بیماران هم بوجود نیاید

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.