رونمایی از انواع فلزات سنگین در مرغ!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89284
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    هوای تهران آلوده و پردود و دم است و در این میان در حالی که ریه های مردم در عطش تنفس هوای پاک می سوزد و زندگی را برای مردم تلخ کرده ، خبر آلودگی های گاه و بیگاه مواد خوراکی نیز بر نگرانی های تهران نشین ها می افزاید.

    این در حالی است که آلودگی مواد غذایی در ایران در چندسال گذشته بارها جنجالی شده است. از آلودگی برنج های پاکستانی و هندی گرفته تا سوسیس و کالباس ، سبزیجات و سیفی جات جنوب تهران، شیر و لبنیات پالم دار، مرغ سرب دار و … همه و همه برای افکار عمومی این سوال را ایجاد کرده که آیا در طی چند سال اخیر خوراک سالمی را به عنوان غذا مصرف کرده اند یا خیر؟
    به تازگی نیز ماجرای مرغ آلوده به فلزات سنگین دوبلاره رونمایی شده است تا در گرانی گوشت قرمز ، نگرانی هایی را برای مصرفکنندگان مرغ ایجاد کند.

    مرغ آغشته به فلزات سنگین

    در حالی که بالا بودن باقیمانده‌های شیمیایی و استاندارد نبودن تولید محصولات کشاورزی مانند مرغ، سال‌هاست در مجامع مختلف و از سوی برخی کارشناسان مطرح شد، اما مسئولان دولتی مانند سازمان دامپزشکی این ادعا را رد و اعلام کردند که گوشت مرغ تولید شده در کشور مطابق با استانداردها و باقیمانده‌های شیمیایی و آنتی بیوتیک آن در حد مجاز و استاندارد بوده است.
    سال گذشته بود که مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی از ردپای سرب در گوشت مرغ خبر داد و گفت: البته میزان وجود این ماده در حد مجاز است.

    این در حالی بود که برخی مدعی استاندارد نبودن تولید یا بالا بودن باقیمانده‌های شیمیایی مانند سرب در گوشت مرغ بودند و عدم صادرات آن به روسیه به همین دلیل می‌دانستند، اما سازمان دامپزشکی اعلام کرد که بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمام شده مرغ عامل صادر نشدن این محصول به روسیه بوده است!

    حالا هم به تازگی، رئیس سازمان دامپزشکی از وجود فلزات سنگین حد مجاز در گوشت برخی از مرغ‌هایی که در برنامه پایش محصولات خام دامی آزمایش شده بودند، خبر داده است.

    رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شد در زمینه پایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ بود، چراکه بعضا تشویشی در اذهان عمومی ایجاد شده بود که در مرغ تولید شده داخلی فلزات سنگین وجود دارد، البته سازمان دامپزشکی آن را تایید کرد اما میزان آن از حداکثر مجاز بیشتر نیست و تنها اسید فسفوریکی که برای استخراج ‌دی کلسیم فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرد ناخالصی داشت و فلزات سنگینش از حداکثر مجاز بالاتر بود که هشدار دادیم مشکل باید حل شود یا این‌که اسید فسفوریک فود گرید باید به جای آن در بازار عرضه شود.

    این صحبت‌ها در شرایطی است که به عقیده کارشناسان، فلزات سنگین به اندازه مجاز می‌تواند در همه مواد غذایی وجود داشته باشد و در مواقعی که وجود این مواد در میزان مجاز باشد، اصولا نیازی به گفتن و هشداردادن نیست.

    مرغ‌داران معتقدند: وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ به‌دلیل خوراک غیراستانداردی است که برخی کارخانه‌های تولید خوراک مرغ به مرغ‌داران فروختند و البته در سال‌جاری تعطیل شدند.
    یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، نیز اظهار کرد: مرغ‌دارانی که در واحد‌های پرورشی خوراک مورد نیاز خود را تولید می‌کنند، هیچ مشکلی از این نظر ندارند و ردپای فلزات سنگین در نمونه‌گیری‌هایی پیدا شده است که مرغ‌داران خوراک مورد نیاز گله‌های مولدشان را از کارخانه‌های دیگری تأمین می‌کردند.

    وی با بیان این‌که سازمان دامپزشکی باید همچنان دقت نظر و کنترل خود را بر کارخانه‌های خوراک دام و همه تولید‌کنندگان محصولات و فرآورده‌های خام دامی ادامه دهد، به خبرنگار ایسنا گفت: وقتی مرغداران بدانند همه کارخانه‌های تولید خوراک مرغ تحت نظارت سازمان دامپزشکی محصول سالم و با کیفیتی تولید می‌کنند با خیال راحت‌تری نهاده‌های تولید مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. البته در حال حاضر کارخانه‌های تولید‌کننده خوراک مرغ در حال سالم‌سازی و استاندارد‌سازی خط تولید خود هستند تا بتوانند با تایید سازمان دامپزشکی به تولید خود ادامه دهند.

    این مسئله در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین استفاده‌نکردن از گوشت قرمز و استفاده‌کردن از گوشت سفید، مانند مرغ و ماهی توصیه می‌شد. درکنار بحث‌هایی چون وجود فلزات سنگین و آنتی‌بیوتیک در گوشت مرغ، این سؤال مطرح می‌شود که آیا استفاده از گوشت مرغ می‌تواند مضر باشد یا خیر؟

    در حال حال به گفته کارشناسان، درباره فلزات سنگین در گوشت مرغ، باید گفت فلزاتی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک، که جزء شبه‌فلزات‌اند، از دو روش می‌توانند به گوشت دام و طیور راه پیدا کنند؛ یکی در اثر فعالیت‌های طبیعی مانند آتشفشان و موارد مشابه که باعث می‌شوند این مواد به چرخه غذایی راه یابد و دیگری در اثر فعالیت‌های انسانی، که ممکن است، سبب شوند این موارد در خوراک طیور وارد و در ادامه باعث آلودگی گوشت شود.

    بی تردید درصورتی‌که میزان مصرف مرغ در خانوار بیشتر شود، میزان فلزاتی که با خوردن مرغ به بدن افراد وارد می‌شود، بیش از حد مجاز می‌شود.در هر حال مسئولین باید در این خصوص به مردم توضیحات کافی را ارئه دهند تا ابهامات برطرف شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.