روغن کانولا و پیشگیری از بیماریها

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79771
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    همان طور که می‌دانیم؛ اسیدهای چرب اشباع که به خصوص در ترکیب چربی‌های جامد وجود دارند، عامل پدیدآورنده بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. پس از این نظر روغن کانولا یکی از مهم‌ترین و بهترین روغن‌های گیاهی موجود برای مصارف تغذیه‌ای انسان است.

    از سوی دیگر روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع (مایع) است که نتایج تحقیقات علمی ارتباط آن‌ها را با کاهش کلسترول خون نشان داده است.

    همچنین روغن کانولا دارای مقادیر متوسطی از اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که در بدن ساخته نمی‌شوند و نیز منبع سرشاری از ویتامین E است که با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضد اکسید شدن) می‌تواند در سلامت بدن مۆثر باشد. همچنین مانند سایر روغن‌های گیاهی، روغن کانولا نیز بدون کلسترول است و ضمناً کمتر از 2 درصد ترکیب اسیدهای چرب آن را اسیداروسیک تشکیل می‌دهد.

    باید دانست چربی بخشی از تمام سلول‌های بدن است که نقش‌های متعددی از جمله انرژی‌زایی و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) دارد، بنابراین وجود چربی خوب و باکیفیت تغذیه‌ای بالا در رژیم غذایی تأثیر بسزایی در ایفای نقش چربی‌ها در بدن و نهایتاً سلامت ما دارد. بنابراین مصرف روغن کانولا به مقدار مناسب در رژیم غذایی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها از لحاظ روغن باشد.

    شایان‌ذکر است هر دانه کانولا حدوداً 40 درصد روغن دارد. این دانه‌ها برای روغن‌گیری جهت مصارف خوراکی انسان، لِه و فشرده می‌شوند. باقیمانده آن‌ها هم که منبع غنی از پروتئین است، برای تولید غذای دام استفاده می‌شود.
    با استفاده از روغن کانولا در برنامه غذایی می‌توان خطر ابتلا به سرطان را در مادر و نوزاد کاهش داد. محققان در نشست اخیر انجمن تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کردند، گنجاندن روغن کانولا به جای روغن ذرت در برنامه غذایی مادران باردار به کاهش خطر بروز سرطان سینه در آنان و حتی فرزندانشان کمک می‌کند.

    بررسی اخیر پژوهشگران درباره حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، جایگزین کردن روغن ذرت با روغن کانولا به علت وجود مقدار بیشتر اسید چرب امگا 3 در این روغن و مقدار کمتر اسید چرب امگا 6 در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در مادر و کودک می‌شود. البته برای تأیید نتایج این تحقیق در انسان به مطالعات تکمیلی نیاز است.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

    #101415
    madjd
    مدیرکل

    1- روغن خوراکی کانولا سرشار از ویتامین E است و می‌توان گفت این روغن مخلوطی متعادل و ایده‌آل از اسیدهای چرب است.
    2- اسید اولئیک 60 درصد اسیدهای روغن کانولا را تشکیل می‌دهد و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تقریبا به اندازه اسید لینولئیک موثر است.
    3- اسید لینولئیک نیز به عنوان اسید چرب ضروری شناخته شده است و 20 درصد اسیدهای چرب روغن کانولا را تشکیل می‌دهد.
    4- روغن کانولا منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌های محلول در چربی بویژه ویتامینE است.
    5- این روغن در درمان دردهای آرتروز مفید است و کلسترول ندارد.
    6- نقطه جوش آن 220 درجه سانتی‌گراد است که تا 200 درجه سانتیگراد حرارت، هیچ گونه پراکسیدی تولید و سوخته نمی‌شود.
    7- کانولا حاوی امگا 3 یعنی چربی معجزه‌آسایی است که در ماهی نیز وجود دارد.
    8- یک لیتر از این روغن 5 برابر روغن معمولی مصرف می‌شود یعنی 5 بار مصرف مجدد، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت.
    9- مقاومت کانولا در برابر نور بسیار زیاد است و تغییر پراکسیدی آن در مقایسه با روغن‌های دیگر تقریبا صفر است.
    10- روغن کانولا با دارا بودن 11 درصد آلفالینولنیک اسید دارای بیشترین میزان این اسید چرب مفید در میان سایر روغن‌هاست. این روغن به علت داشتن لینولئیک بالا باعث رشد غشای مغز کودکان زیر 2 سال می‌شود و رشد مطلوب را ایجاد می‌کند.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.