روزانه چقدر گوشت بخوريم؟

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78744
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    براساس دانش تغذيه، گروه گوشت‌ها شامل انواع گوشت قرمز، گوشت سفيد (ماهي و ميگو) و تخم‌مرغ مي‌شود. افراد سالم و بالغي که مشکل خاصي از نظر سلامت ندارند، مي‏توانند روزانه 3 تا 4 واحد از اين گروه را در برنامه غذايي‌شان جاي دهند…
    منظور از يک واحد گوشت، حدود 30 تا 35 گرم گوشت پخته يا يک عدد تخم‌مرغ (کاملا آبپز) است، بنابراين اگر فردي روزي 3 تا 4 واحد از اين گروه غذايي را مصرف کند، نيازهاي تغذيه‌اي را از نظر موادمغذي كليدي مثل آهن، روي و پروتئين (به‌خصوص پروتئين حيواني) تامين خواهد كرد. از آنجا كه گوشت قرمز منبع اسيدهاي چرب اشباع است و اين اسيدهاي چرب با بروز بيماري‌هاي قلبي – عروقي در ارتباط هستند، به آقايان، افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و افراد چاق يا كساني كه دچار نشانگان متابوليك هستند، توصيه مي‌شود كمتر گوشت قرمز بخورند. با خوردن يک تكه گوشت قرمز متوسط در خورش، يک واحد گوشت‌ موردنياز روزانه تامين مي‌شود اما بسياري از افراد فقط در يک وعده‌شان يک ران يا سينه کامل مرغ را مصرف مي‌کنند که اين مقدار معادل 3 تا 4 واحد گوشت قرمز است در صورتي که براي دريافت يک واحد پروتئين، خوردن يک تکه کوچک مرغ يا ماهي هم کافي است.
    تغذيه، دانش تعادل است بنابراين اگر در مصرف هرکدام از گروه‌هاي غذايي بيش‏ازحد مورد نياز زياده‌روي شود، مشکلات متعددي به‌وجود خواهد آمد و اين موضوع در مورد منابع پروتئيني به خصوص گوشت‌ها نيز صادق است. به دليل اينکه متابوليسم پروتئين در بدن نسبت به کربوهيدرات‌ها و چربي‌ها به انرژي بيشتري نياز دارد در اثر مصرف فراوان گوشت به‌عنوان منبع پروتئين، كبد و كليه با افزايش عملكردي بالا مواجه مي‌شوند. ضمن اينکه هضم و جذب پروتئين سخت است و انرژي بيشتري براي هضم نياز دارد. بنابراين مصرف بيش از حد آن در نهايت باعث کاهش وزن، مصرف انرژي بيشتر در متابوليسم، افزايش مواد نيتروژنه، افزايش اوره خون و اسيدي شدن pH خون خواهد شد. همچنين با افزايش دريافتي سهم اين گروه از موادغذايي، مصرف ساير موادغذايي مورد نياز بدن کاهش مي‌يابد و از آنجا که هرکدام از گروه‌هاي غذايي تامين‌کننده موادمغذي مورد نياز به خصوصي براي بدن هستند قطعا عوارض ناشي از کمبود آنها بروز خواهد كرد. بنابراين بهتر است مصرف به اندازه انواع گوشت را در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد و هنگام تهيه گوشت قرمز حتما توجه كنيد که كمترين ميزان چربي قابل‌رويت را داشته باشد.

    #101206
    madjd
    مدیرکل

    منظورتان از یک ران یا سینه ی کامل چیست؟

    #101237
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    یک ران مرغ شامل هم ساق ران هم ته ران که دو سروینگ گوشت محسوب می شود .یک سینه کامل مرغ که 4 سروینگ محسوب می شود .

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.