رمضان و تناسب اندام

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67736
    s.samadi
    مشارکت کننده

    روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. اما بدون شک زمانی می‌توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحرمنطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد. این روزها سفره های سحری وافطار خیلی ها با انواع غذاهای چرب وشیرین مثل حلوا ، کاچی ،خرما ،شله زرد ، شیربرنج چرب وشیرین و بالاخره ،زولبیا وبامیه رنگین می شود .نتیجه اینکه پس از یک ماه روزه داری نه تنها وزن کم نمی کنیم بلکه با چند کیلو اضافه وزن مجددا به رژیم غذایی معمول خود برمی گردیم و روند چاقی واضافه وزن را با الگوی غذایی غلط هم چنان دنبال می کنیم.

    بدون شک سود بردن از معنويات ماه مبارک رمضان بدون توجه به اصول بهداشتي و سلامت جسمي به دست نمي آيد ، خصوصا که فوايد جسمي روزه بر کسي پوشيده نيست. با برنامه ريزي درست براي تغذيه و مصرف صحيح مواد غذايي در اين ماه وپرهيز از زياده روي در خوردن مي توان از برکات معنوي اين ماه سود جست و فوايد بهداشتي روزه را به دست آورد. يكي از مهم ترين فوايد روزه‌داري بهبود وضعيت بدن و تناسب اندام است كه با سوخت بافت چربي و كاهش انرژي دريافتي ميسرمی شود.بنابر این در صورتی كه فرد روزه دارتوصیه های بهداشتی را رعایت كند، به طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به دلیل كاهش چربیهای بدن باید تا چند كیلوگرم كاهش وزن پیدا كند . درسالهای اخیر بدلیل عادات ورفتارهای غلط غذایی روزه داری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه تهیه انواع و اقسام خوراکی ها ،شیرینی ها ی مختلف در مهمانی های افطار نه تنها موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه شده بلکه با اسراف و پرخوری سرانجام اضافه وزن وچاقی را به همراه دارد.

    چاقي با ذخيره بيش از حدانرژي به صورت چربي تعريف مي شود. اين مشكل در اثر عدم تعادل بين انرژي دريافتي و انرژي مصرفي ايجاد مي شود. چاقي از عوامل خطر بيماري هاي مزمن مانند فشارخون، اختلالات چربي هاي خون. ديابت نوع 2 بيماري هاي قلبي عروقي و بعضي از انواع سرطان ها است.

    براساس مطالعه ای که دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در سال 1380 انجام داده است درحدود60 درصد جمعيت ميان سال كشور مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند. باتوجه به شيوع بالاي اضافه وزن و چاقي در اين گروه سني و نقش چاقي به عنوان عامل خطر در بروز بيماري هاي مزمن و عواقب اقتصادي، اجتماعي آن لزوم توجه به اين معضل بهداشتي را بيش از پيش آشكار مي سازد. بویژه انکه تحقیقات نشاد داده است که حتي مقادير متوسط كاهش وزن به ميزان 10- 5% در كاهش بروز خطرات بيماري هاي مرتبط با چاقي بسیار موثر است

    بيماري هاي مرتبط با چاقي و عوارض ناشي از آنها باعث ايجاد بارمالي بركشور مي شود. به طوريكه براساس برآوردها هزينه ناشي ازچاقي 8- 2 درصد كل بودجه مراقبت هاي بهداشتي را در بر مي گيرد.

    با توجه به این نکات آیا بهتر نیست بجای مصرف بی رویه انواع شیرینی ها ی سنتی ومدرن در ماه مبارک رمضان که جز چاقی واضافه وزن سودی ندارد ، مردم کشورمان برای مصرف غذاهای سالمتر مثل سبزی ،میوه ،شیروموادلبنی تشویق وحمایت شوند. امید‌واریم وزارت محترم بازرگانی هم سبد کالای ویژه ماه رمضان را به‌جای موادغذایی چرب وشیرین ، بیشتر با اقلامی مثل موادپروتئینی ،شیر وموادلبنی و اقلام غذایی سالم‌تر پر کند تا هموطنان عزیزمان از فواید جسمی روزه داری در این ماه مبارک هم ، بهره مند شوند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.