راه های پیشگیری از یبوست

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91629
    f.kashkalani
    مشارکت کننده

    کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده و فست فودها، مصرف نکردن میوه و سبزی به میزان کافی و تغییر شیوه زندگی موجب شده است تا یبوست به یکی از مشکلات شایع گوارشی تبدیل شود.

    تعداد دفعات مزاج از 3 بار در روز تا 3 بار در هفته طبیعی است و بطور کلی کمتر بودن تعداد دفعات اجابت مزاج از وضعیت معمول هر فرد، سخت و طولانی بودن عمل دفع، نیاز به فشار بیش از حد هنگام دفع، سفت و خشک بودن مدفوع، احساس درد و یا احساس تخلیه نا کامل بعد از اجابت مزاج یبوست تلقی می شود.

    رژیم غذایی سرشار از چربیهای حیوانی، گوشت، تخم مرغ و شیرینی، مصرف ناکافی میوه هاو سبزی ها و سایر مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذایی، عدم نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی، عدم فعالیت بدنی مناسب و عدم رعایت دقت در زمان احساس نیاز به اجابت مزاج از دلایل رایج یبوست مزمن و یا تشدید آن هستند.

    بهترین راه پیشگیری از یبوست، داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر غذایی، ورزش منظم و نوشیدن حداقل 8 لیوان آب و کاهش مصرف چای و قهوه است.

    غلات مانند نان جو و گندم سبوس دار، حبوبات بخصوص عدس و لوبیای قرمز، سبزیها و میوه های تازه بخصوص سیب و گلابی و آلو و میوه های خشک مانند کشمش و برگ زردآلو و بادام حاوی فیبر قابل ملاحظه ای جهت درمان یبوست می باشند. البته اثرات مفید تغییر رژیم غذایی بعد از 3 تا 5 روز ظاهر می شود اما برای قضاوت در مورد کارایی این روش درمانی حداقل یک ماه زمان لازم است.

    یکی دیگر از روش های موثر مقابله با یبوست این است که فرد خود را به یک وقت مشخص در روز برای اجابت مزاج به عنوان مثال بعد از صبحانه عادت دهید. باید توجه داشت که موفقیت درمان به معنای افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج نیست بلکه به معنای راحتی عمل دفع است.

    جهت درمان یبوست با استفاده از انواع داروها، جهت تشخیص دقیق تر بیماری و انتخاب بهترین دارو و میزان و مدت مصرف آن مشاوره با پزشک و داروساز حتما صورت گیرد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.