رابطه کمر درد با چاقی و سطح فعالیت بدنی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70018
    ali2577
    مشارکت کننده

    مقدمه :
    یکی از شایع ترین عارضه هایی که سلامتی عمومی را در کشورهای دنیا به خصوص کشورهای صنعتی تهدید می کند، کمر درد می باشد.این عارضه می تواند با محدود کردن کارایی شغلی و انجام وظایف روزانه، کیفیت زندگی افراد را دچار اختلال کند. از این رو کشورهای صنعتی جهان هزینه های زیادی را برای ارائه خدمات پزشکی جهت درمان کمر درد و تسریع در بهبودی و جلوگیری از بازنشستگی زودرس متحمل می شوند. در کانادا، فنلاند و ایالات متحده آمریکا ناتوانی عضلانی- اسکلتی بخصوص کمر درد علت اصلی بازنشستگی زود رس می باشد.
    چاقی و کمر درد :
    دیدگاه مهمی که در مورد کمر درد با رویکردهای مختلف به آن پرداخته اند، رابطه وزن و شاخص توده بدنی با شیوع کمر درد می باشد.در سال 1978 ماگورا و شوارتزنشان دادند که شیوع تخریب دیسک بین مهره ای در افراد چاق بیشتر است. همچنین در تحقیق بارتون و همکاران 144 نفر مورد معاینه قرار گرفتند که 70 درصد افرادی که از کمر درد رنج می بردند دارای وزن اضافی بودند.
    تحمل فشار زیاد در مفاصل ستون فقرات به خصوص ناحیه کمری، آن هم به صورت پیوسته یکی از دلایل احتمالی بروز کمر درد در افراد چاق می باشد. فشاری که به ستون فقرات اعمال می شود باعث خارج شدن مایع ژلاتینی از هسته دیسک بین مهره ای و بافت لیفی- حلقوی و افزایش شعاع دیسک می شود. افزایش شعاع دیسک باعث کاهش ارتفاع آن و در نتیجه کاهش ارتفاع ستون فقرات می شود. کاهش در ارتفاع دیسک بین مهره ای قابلیت آن را در تحمل نیروهای وارده کاهش می دهد و موجب اعمال فشارهای ناهنجار و مضاعف به ساختارهای دیگر ستون فقرات از جمله مفاصل مسطح و لیگامنت ها می شود.
    فعالیت بدنی و کمردرد :
    اثرات فعالیت بدنی در ارتباط با پیشگری و کاهش کمر درد از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات پژوهشی مقطعی بین کمردرد و کاهش قدرت عضلات شکمی و عضلات اکستنسور ستون فقرات و انعطاف پذیری کم عضلات همسترینگ رابطه ی مستقیمی گزارش کرده اند. گزارشاتی نیز وجود دارند که نشان می دهند فعالیت بدنی سبک برای نوجوانان مبتلا به کمر درد سودمند است ولی تمرینات سنگین یک عامل خطرزای ابتلا به کمردرد حاد در خلال دروان رشد است و برای مبتلایان به کمردرد مضر است.
    نتیجه گیری:
    آن چه مسلم است نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه کمر درد و چاقی بحث بر انگیز و متفاوت بوده و نمی توان نظر قطعی در این زمینه بیان کرد. از طرفی می توان نتیجه گرفت که تقویت عضلات تنه به کمک تمرینات جسمانی نه چندان سنگین ممکن است شدت کمر درد را کاهش داده و کیفیت سلامتی در افراد بزرگسال را بهبود بخشد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.