دلیل و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91732
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره سندروم روده تحریک‌پذیر یا همان IBS، گفت: «سندرم روده تحریک‌پذیر در واقع نوعی اختلال حرکتی سیستم گوارش است که می‌تواند معده و روده را به‌طور کلی درگیر کند. علایم این مشکل، بیشتر به صورت دردهای شکمی بروز پیدا می‌کند و این دردها در نقاط مختلف شکم اتفاق می‌افتند».

    دکتر حسن رجبعلی‌نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه تاکید کرد که علایم دیگر این بیماری، تغییر در وضعیت دفع فرد است که ممکن است به‌صورت شل شدن مدفوع یا سفتی آن باشد. وی یادآور شد: «نفخ شکم نیز نشانه دیگری است که در این سندرم شایع است. این سندرم بیشتر به استرس و مشکلات عصبی مرتبط می‌شود و در واقع تحریک‌پذیری سیستم گوارش بر اثر قرار گرفتن فرد در محیط یا موقعیت هیجان‌برانگیز یا استرس‌زا یا عصبی‌کنند باعث بروز این بیماری خواهد شد. حتی نوع غذاها، شیوه غذا خوردن و سیگار کشیدن هم ممکن است در ابتلا به این سندرم نقش داشته باشند».

    این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد که سندرم روده تحریک‌پذیر، به‌خصوص در میان افراد جوان‌تر که معمولا تحت فشارهای عصبی یا استرس قرار دارند، بیشتر دیده می‌شود. رجبعلی‌نیا ادامه داد: «سطح درمانی این سندرم، بیشتر مربوط به درمان علایم آن است، چون این بیماری، خطرناک نیست و هنوز آسیب‌شناسی دقیقی در مورد مکانیسم آن در بدن پیدا نشده است. در واقع، مساله درمان زخم خاص یا برداشتن پولیپ و توده یا برطرف کردن التهاب برای درمان IBS مطرح نیست».

    وی اعتقاد داشت که بیشتر درمان‌های این سندرم مربوط به درمان دردهای شکمی با استفاده از داروهای ضداسپاسم سیستم گوارشی، یا درمان نفخ با داروهای برطرف‌کننده آن، یا درمان وضعیت دفع افراد است. «به‌طور کلی، به بیماران مبتلا توصیه می‌شود که از نظر غذایی، غذاهای محرک، تند، نفاخ، مانده و فست‌فودی مصرف نکنند. از نظر عصبی سعی کنند در موقعیت‌ها یا محیط‌های استرس‌زا و تنش‌زا قرار نگیرند و خواب مناسبی داشته باشند. اگر سیگار می‌کشند نیز بهتر است این عادت را ترک کنند».

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.