در سوپ کودکانتان از هویج و اسفناج استفاده نکنید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78077
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    استفاده از مواد غذايي حاوي نيترات مانند هويج و اسفناج در سوپ کودکان توصيه نمي‌شود. اين مواد طي باقي ماندن در سوپ به يک ماده خطرناک تبديل و موجب بروز مسموميت در کودکان مي‌شوند.

    اثرات زيان بار نيترات به دو دسته مستقيم و غيرمستقيم قابل تقسيم است که اثر مستقيم آن در ترکيب با پروتئين و اسيدهاي آمينه باعث ايجاد نيتروزآمين شده که خود عامل ابتلا به سرطان است و اثر غيرمستقيم آن تبديل به نيتريت و بروز مسموميت است. به علاوه وجود نيترات زياد در آب و غذا باعث افزايش نيتريت بزاق انسان و تخريب ويتامين A وC در بدن مي‌شود.
    سبزيجاتي مانند هويج و اسفناج که خود حاوي نيترات هستند از اين جمله‌اند از اين رو بهتر است در سوپ کودکان استفاده نشوند.
    نيترات موجود در اين سبزيجات طي ماندن در سوپ کودکان به نيتريت تبديل شده و اين نيتريت با هموگلوبين خون کودک ترکيب و باعث توليد نوعي آنزيم خطرناک در بدن کودکان و ابتلاي آنها به مسموميت مي‌شود.
    استفاده از آب فاضلاب در آبياري کشتزارها، استفاده از کودهاي شيميايي که به طور معمول در کشور ما مصرف آن رايج است و همچنين رشد گياه در خاک‌هايي که فاقد عنصر موليبدن باشد از علل تجمع نيترات در گياهان است.
    نشست فاضلاب‌هاي شهري و انساني به سفره‌هاي آب زيرزميني و استفاده از آب‌هاي آلوده به منظور استفاده‌ انساني نيز مي‌تواند موجب افزايش ورود نيتراب به آب شرب شود.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.