دانستنی تغذیه ای

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71782
    ناشناس
    میهمان

    [size=medium]در بیماری کولیت اولسروز چه تغذیه ای باید داشت ؟؟[/size]

    #98025
    madjd
    مدیرکل

    در دوره خاموشی بیماری هیچ قانون مطلقی برای غذاهای مشکل دار وجود ندارد. بیمار خود باید احساس کند که بعد از خوردن هر غذا چه احساسی دارد و این مساله خود بهترین راهنما است. نوشتن آنچه بیمار پس از خوردن آن دچار مشکل می‌شود در یک جدول و عوارض بروز نموده راهنمای بسیار مناسبی برای رسیدن به یک برنامه غذایی مناسب است. اما در هنگام شعله ور شدن بیماری لازم است از نوشیدنیهای گازدار، غذاهای دارای فیبر زیاد و نفخ آور مانند کلم، لوبیا و نخود، مواد غذایی چون غذاهای پر چرب، شیر و محصولات لبنی و گوشت قرمز که هضم آنها دشوار است پرهیز کرد. نوشیدن یک تا یک لیتر و نیم نوشیدنی بدون گاز به خصوص آب قویا توصیه می‌شود. همچنین هنگام شعله ور شدن بیماری می‌توان از مواد غذایی مانند برنج سفید، ماکارونی ساده، هلو یا گلابی پوست کنده شده، سیب زمینی پخته، ماهی آب پز، پوره سیب زمینی، گوشت مرغ بی پوست، نان با آرد جو استفاده کرد.

    #98058
    nikbakht
    مشارکت کننده

    در کل برخی توصیه ها جهت تخفیف کولیت اولسراتیو عبارتند از:
    _ محصولات لبني را محدود كنيد. اگر به بیماری عدم تحمل لاكتوز (عدم تحمل قند موجود در شیر) مبتلا باشید، ممكن است با حذف يا محدود كردن مصرف شير علائم بهبود يابد. در هنگام محدود كردن مصرف لبنيات بايد از ساير منابع كلسيم مانند مكمل ها استفاده كنيد، در این راستا با متخصص تغذیه مشورت کنید.
    _ تعدیل نمودن دریافت فيبر غذایی : اگر شما بيماري التهابي روده داريد ممكن است فيبر سبب تشديد درد، اسهال و نفخ شود. لذا اگر از جمله افرادی هستید که مصرف ميوه ها و سبزيجات خام اذيتتان مي كند: بخارپز كردن، پختن و كمپوت خانگی آنها را امتحان كنيد. قبل از افزودن مقادير قابل توجه فيبر به برنامه غذايي با متخصص مربوطه مشورت كنيد.
    _ هر غذايی كه به نظرتان علائم بيماري را تشديد مي كند حذف كنيد.
    _ مايعات فراوان بنوشيد.
    _در مورد مصرف مولتي ويتامين ها با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود مشورت كنيد. از آنجا كه كوليت اولسراتيو در توانايي جذب ريزمغذي ها تداخل ايجاد مي كند و از آنجا كه رژيم غذايي ممكن است محدود شده باشد، مكمل هاي ويتامين و مينرال ممکن است در فراهم كردن ريز مغذي هاي از دست رفته مفید باشند، ولی حتما تحت نظر و با تایید پزشک معالج می توان از مکملها استفاده نمود.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.