خودسرانه شربت آهن نخورید

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72770
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    شربت‌هاي آهن موجود در بازار گاهي با ساير مواد مغذي همراه هستند. کودکان در حال رشد، خانم‌ها در دوران عادت ماهانه، شيردهي، بارداري و… بيشتر به دريافت مکمل آهن نياز دارند. اگر اين شربت‌ها در کارخانه‏هاي معتبر توليد شده باشند، قطعا استفاده از آنها مفيد خواهد بود اما بايد به جا و با تشخيص پزشک مصرف شوند….

    همان‌طور که کمبود آهن مانند ساير عناصر مي‌تواند باعث بروز مشکلاتي در بدن شود، قطعا دريافت بيش از حد آن نيز براي بدن مضر خواهد بود، به خصوص آهن که ظرفيت متغيري دارد و جزو فلزات واسط محسوب مي‏شود. ظرفيت آهن در واکنش‏هاي اکسيداسيون و احيا متفاوت است (آهن دوظرفيتي و سه ظرفيتي) و اين تغييرات باعث «استرس اکسيداتيو» يعني اکسيدشدن مولکول‌هاي حياتي در غشا و هسته سلول و… مي‌شود که مي‌تواند براي بدن خطرناک باشد. از سويي تجويز اين فرآورده‌ها با توجه به موارد و شرايط بدني فرد تفاوت دارد مثلا در مواردي كه کمبود شديد آهن در فرد همراه با کم‌خوني است، ترجيح داده مي‌شود قرص آهن که دوز بالاتري آهن به بدن بيمار مي‌رساند، استفاده شود که اين به تشخيص پزشک نياز دارد. متاسفانه بيشتر خانم‌هاي ايراني با اين تصور كه کم‌خون هستند و اصلا چيزي نمي‌خورند، خودسرانه به مصرف مكمل‌ها يا شربت آهن رو مي‌آورند درحالي كه مصرف خودسرانه اين شربت‌ها براي سلامت زنان و به خصوص آقايان در صورتي كه نيازي به دريافت آهن نداشته باشند، مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي شود.

    علاوه بر اينكه دريافت بيش از اندازه آهن مي‌تواند باعث اکسيداسيون سلول‌هاي حياتي ‌شود، در ارگانهايي مانند کبد، مغز و لوزالمعده رسوب کرده و در ايجاد راديکالهاي آزاد دخيل است. بنابراين بدون تشخيص و تجويز پزشك هرگز از فرآورده‌هاي دارويي به شکل شربت آهن يا ساير مکمل‌ها استفاده نكنيد.

    سلامت

    #98730
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    جالب است که مطالعه ای بسیار جدید بیان داشته اس که مصرف مکمل‌هاي آهن در خانم‌هايي که دچار کم‌خوني نيستند (فريتين کمتر از 50 ميکروگرم در ليتر) به صورت معني‌داري باعث بهبود خستگي مزمن مي‌شود…

    نتايج يک کارآزمايي باليني تصادفي شده شاهددار (RCT) نشان مي‌دهد مصرف 80 ميلي‌گرم آهن المنتال در روز باعث کاهش 7/47% در مقياس درجه‌بندي خستگي (4/25 نمره ميزان پايه، 2/12 نمره کاهش)- در قياس با کاهش 8/28% (0/25 نمره پايه، 7/8 نمره کاهش) در گروه دارونما مي‌شود (02/0= P). با مصرف اين ميزان آهن اثرات معني‌داري روي زندگي روزمره، اضطراب يا افسردگي مشاهده نشد.

    نتايج اين مطالعه، زنان جوان و دختران را تشويق مي‌کند که علي‌رغم نداشتن کم‌خوني، براي شادابي بيشتر و سرزندگي، مصرف روزانه قرص آهن را فراموش نکنند.

    #98734
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]آهن یکی از عناصر معدنی بسیار مهم برای عملکرد طبیعی بدن است. این ماده معدنی برای تشکیل هموگلوبین ضروری است و از این طریق اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را تضمین می‌کند. آهن عملکرد‌های مختلفی در بدن دارد عملکرد صحیح سیستم اعصاب مرکزی، رشد بافت‌ها، متابولیسم انرژی و چندین عملکرد طبیعی دیگر در بدن، وابسته به تأمین آهن مورد نیاز روزانه است. کمبود آهن خود را به صورت خستگی مزمن، رنگ‌پریدگی، ضعف عمومی، نفس‌های کوتاه، سردرد، سرگیجه، سردی دست‌ و پا، تحریک‌پذیری، التهاب زبان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی، نامنظمی ضربان قلب، تمایل شدید به مصرف برخی مواد مانند یخ، خاک و نشاسته خالص وکاهش اشتها نشان می‌دهد.

    در سنین سالمندی ذخایر بالای این ماده معدنی در بدن، خطرات قابل توجهی برای سلامتی دارد. در حقیقت بالا بودن میزان آهن بدن در سنین سالمندی احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، فیبروز کبدی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

    کمبود آهن در سنین میانسالی می‌تواند باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن به ویژه سلول‌های عصبی شود که این مسئله کاهش توان جسمی و ذهنی را به دنبال دارد. از طرفی افزایش آهن در بدن نیز با توجه به مطالب گفته شده می‌تواند خطرات بالقوه‌ای بر سلامتی سالمندان داشته باشد. به اين منظور باید تعادل را به گونه‌ای حفظ کرد که نه کمبود آهن ایجاد شود و نه افزایش آن.[/align]

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.