خواص تغذیه‌ای انجیر

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79954
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    يبوست
    به طور كلي انجير، حركات دودي روده‌ي بزرگ را افزايش مي‌دهد كه به نوبه‌ي خود باعث خروج سريع مواد از بدن مي‌شود. پزشكان انجير و شربت آن را براي بيماران مبتلا به يبوست تجويز مي‌كنند. انجير به‌خصوص براي كودكان كه تنها نيازمند يك ملين خفيف هستند، موثر است.
    كم‌خوني
    انجير تازه و خشك حاوي آهن هستند. دريافت آهن به مقدار كافي براي ساخته شدن هموگلوبين خون، حياتي است. ذخيره‌ي آهن در بسياري از زنان، تهي يا ناكافي است كه دليل اين امر افزايش نياز (عادت ماهيانه و بارداري) مي‌باشد.البته آهن موجود در انجير از نوع «غيرهم» است كه در مقايسه با آهن موجود در منابع حيواني (گوشت)، ديرتر جذب مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌شود كه انجير همراه با منبعي از ويتامين C
    مثل آب پرتقال مصرف شود تا آهنش بهتر و بيش‌تر جذب شود. انجير خشك، يك ميان وعده خوب است كه مصرف آن توسط دختران نوجوان گياه‌خوار براي دريافت آهن توصيه مي‌شود.
    پوكي استخوان
    انجير خشك و آماده‌ي مصرف يك منبع بسيار خوب غيرلبني كلسيم است. انجير براي دختران نوجوان گياه‌خواري كه مواد لبني نمي‌خورند، مفيد است. كلسيم براي رشد استخوان‌هاي سالم در كودكان و نوجوانان مهم است.
    اگر دريافت كلسيم در هنگام اوج رشد در افراد جوان كافي نباشد، حداكثر توده‌ي استخواني به دست نخواهد آمد. اگر ذخاير كلسيم بدن به حداكثر خود در دوران رشد نرسد، خطر بيش‌تري براي شكستگي و پوكي استخوان در دوران سالمندي وجود خواهد داشت. انجير نسبت به ديگر ميوه‌ها حاوي فيبر بالاتري است. يك عدد انجير خشك حاوي 2 گرم فيبر است كه تقريبا 10 درصد از ميزان توصيه‌ شده‌ي روزانه فيبر را تامين مي‌نمايد. مطالعات انجام گرفته در طي 15 سال اخیر نشان داده‌اند که فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است.
    انجير منبع خوبي از پتاسيم است. اين عنصر نقش موثري در كاهش فشار خون دارد. از آنجا كه امروزه مردم ميزان بالايي سديم چه به صورت نمك و چه به صورت غذاهاي فرآيند شده دريافت مي‌كنند، امكان كمبود پتاسيم وجود دارد. مطالعات و بررسي‌ها نشان داده‌اند كه جايگزيني ميوه‌‌هايي نظير انجير با شيريني‌ها و غذاهاي فرآيند شده در ميان‌وعده، سبب كاهش معني‌داري در فشارخون شده است. علاوه بر آن پتاسيم موجود در انجير تاثير مصرف سديم بالا در دفع كلسيم را خنثي مي‌نمايد. بنابراين در سلامت استخوان‌ها نقش دارد.
    در فرهنگ ما استفاده‌ي خوراكي از برگ درخت انجير متداول نمي‌باشد. اما در برخي فرهنگ‌ها از برگ اين درخت در غذاها استفاده مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهند كه مصرف برگ درخت انجير تاثير زيادي در كاهش نياز به انسولين در افراد مبتلا به ديابت دارد.
    علاوه بر آن مطالعات تجربي تاثير برگ اين درخت را در كاهش تري‌گليسيريد و مهار رشد سلول‌هاي سرطاني نشان داده‌اند. بنابراين اين احتمال وجود دارد كه مصرف برگ انجير در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت و سرطان موثر باشد.
    در طب سنتي چيني، انجير به عنوان حذف‌كننده‌ي سموم و درمان‌كننده‌ي جوش‌ها شناخته شده است. انجير يكي از قليايي‌ترين ميوه‌ها است، بنابراين به متعادل ساختن حالت اسيدي بعد از مصرف زياد گوشت و غذاهاي فرآيند شده كمك مي‌كند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.