خواص آجیل سویا

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78092
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    آجیل سویا اخیراً وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده می‏شود. این آجیل سرشار از پروتئین است كه به تقلیل كلسترول و تنظیم اندازه قند خون یاری می‏كند. در ضمن به علت برخورداری از ضد اكسیدكننده‏ها و ایزوفلاوون‏ها، كمك بزرگی در رویارویی با انواع سرطان‏ها به حساب می‏آید.
    فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین‏های بسیاری را داراست كه از جهت قیمت هم مقرون به صرفه می‏باشد.

    ایزوفلاوون‏های سویا
    به واقع واحدهایی از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند كه موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان، پوكی استخوان و امراض قلبی می‏شوند و همین طور باعث كاهش عوارض دوران یائسگی می‏گردند.
    سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین‏های گروه B، كلسیم و روی غنی است، بلكه تنها پروتئین گیاهی است كه همچون پروتئین‏های حیوانی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. ۱۰۰ گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل‏ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است.

    طعم‏های آجیل سویا
    آجیل سویا در طعم و مزه‏های نمكی، بی‏نمك، معطر (گلپر)، فلفلی و ترش عرضه می‏شود.

    ● آجیل سویا و ارزش سلامتی‏
    «ایزوفلاوون»های آجیل سویا به ویژه «ژنیستین» به عنوان یك ضد «استروژن» سبب به تعویق افتادن رشد سرطانی یاخته‏ها از جمله سرطان‏های سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه می‏گردد.
    آجیل سویا نه تنها منبع غنی كلسیم است، بلكه جذب آن را نیز آسان می‏كند. افزون بر این، وجود «ایزوفلاوون»های آجیل سویا، تحلیل كلسیم استخوان‏ها را كاسته و موجب تقویت توده استخوانی می‏شود.
    پژوهش‏ها، حاكی از آنند كه مصرف مرتب و مدام چهار تا شش بار در روز (حداقل ۵۰ گرم) آجیل مزبور ممكن است آرتروز زنان و مردان را بكاهد.
    مصرف این آجیل، به خاطر برخورداری از آمیزه‏های (تركیبات) ایزوفلاوون، اسیدهای آمینه، آرژنین، گلایسین، سرشار بودن از الیاف گیاهی، فینواستروژن‏ها، ساپونین و لیستین، ارزان‏ترین، مؤثرترین و سریع‏ترین راه جهت كاهش میزان كلسترول خون و بیماری‏های قلبی است.
    آجیل سویا حاوی آمیزه‏های «بیواكتیوی» است كه موجب كاهش و كوچك شدن یاخته‏های چربی و افزایش توده عضلانی در بدن می‏شود.
    ایزوفلاوون‏های موجود در آجیل سویا برای درمان و جلوگیری از پیر شدن پوست و رفع چروك و همچنین آجیل سویا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروك بسیار اثر دارد. الیاف گیاهی موجود در آجیل سویا تأثیر مثبتی بر تنظیم سطح گلوكز خون دارد. ضمناً مقادیر فراوان اسیدهای آمینه گلایسین و آرژنین موجود در آجیل سویا سبب تقلیل انسولین خون می‏شود.
    هیپوتیروئیدیسم در خانم‏های مسن بسیار رایج است. لذا با اصلاح برنامه غذایی روزانه و مصرف آجیل مذكور، میزان عملكرد غده تیروئید بهبود می‏یابد.
    در دوران یائسگی، سنتز استروژن در زنان كاسته می‏گردد. با توجه به ساختار شیمیایی ایزوفلاوون‏های آجیل سویا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پیاپی آجیل سویا می‏تواند باعث جلوگیری از عوارض دوران یائسگی مخصوصاً گُرگرفتگی شود.
    وجود درصدهای بالای املاح معدنی در آجیل سویا مانند كلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و … سبب حفظ تعادل عصبی و دفاع بدن در برابر عفونت می‏گردد.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

    #101068
    zghasemi
    مشارکت کننده

    من شنیده بودم اگر می خواهید از اثرات سودمند آن مثلا استروژن آن بهره مند شوید باید در مقادیر زیاد یا مصرف روزانه داشته باشید یعنی به صورت هوسی و تفننی خیلی نمیشه روی اثرات مثبت آن حساب کرد؟

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.